سوالات متداول

کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه چه وظایفی بر عهده دارند؟
  • شناسایی و بررسی ظرفیت های موجود واحدهای دانشگاهی
  • بررسی ظرفیت های گوناگون اقتصادی در منطقه جغرافیایی مورد نظر
  • ترغیب اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاهی جهت ارائه طرح های پیشنهادی(پروپوزال)
  • شناسایی صنایع غیرفعال و شکست خورده در استان ها ، عارضه یابی و کمک به راه اندازی آنها
  • ارائه ساز و کار مناسب برای تسهیل و افزایش جذب طرح­های تقاضامحور و کاربردی وزارتخانه­ها، سازمان­ها، نهادها و… به ویژه طرح­های منطقه ای و ملی
  • ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش درآمدهای دانشگاه از فعالیت در زمینه­های گوناگون بخش صنعت، با محوریت موضوع فعالیت کانون.
  • زمینه­سازی برای بستن تفاهم­نامه­های همکاری­های پژوهشی- فناوری تقاضامحور بین واحدهای دانشگاهی مستعد و سازمان­ها و مراکز علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین صنایع کشور، از طریق ایجاد و گسترش ارتباطات با آن­ها
  • تهیه و تدوین نقشه راه، برنامه های عملیاتی و فرآیندهای اجرایی کانون و پیاده سازی و به کارگیری آن؛
  • ایجاد بانک اطلاعاتی صنایع، صاحبان ایده، نخبگان، پژوهشگران، متخصصان و همچنین نیازها، فرصت­ها و تهدیدهای موجود حوزه صنعت و تسهیل دسترسی مخاطبان به اطلاعات تخصصی مورد نیاز
  • ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای و نظارتی به بنگاه­های اقتصادی، سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و سایر صاحبان حوزه های مرتبط
  • پیشنهاد اصلاح، تدوین و اعمال قوانین، مقررات و سیاستهای حمایت و ارتقای توان تولید و خدمات، به مراجع ذیربط؛
  • تشویق و ایجاد محرک و هدایت دانشجویان، دانش آموختگان، نخبگان، اعضای هیات علمی، صاحب نظران، متخصصین، فناوران و همچنین سرمایه گذاران به ایجاد و مشارکت در تاسیس و راه اندازی شرکت­های فناور و دانش بنیان و دیگر فعالیتهای فناورانه و نوآورانه،
  • رصد تحولات اقتصادی و فناوری ملی و فراملی تاثیرگذار در حوزه عملکردی کانون و آگاهی بخشی به موقع و مناسب به فعالان اقتصادی، صنعتی و فناوری؛
  • تهیه و ارسال گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب­ درآمدها و هزینه های کانون به کمیته؛
  • تشکیل کارگروه های تخصصی(در صورت ضرورت و توجیه اقتصادی) و تعیین وظایف آن­ها.
ایجاد کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه چه اهدافی را دنبال می کند؟
  • افزایش همگرایی، هماهنگی و هم افزایی بین عناصر تاثیر گذار در شکل دهی و توسعه نظام پژوهشی در دانشگاه و ارتقای تعامل دانشگاه با صنعت وجامعه؛
  • شناسایی چالش ها، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه کمی و کیفی روابط و تعاملات دانشگاه با صنعت و جامعه، در راستای تحقق سیاست­های کلان دانشگاه
  • ایجاد شبکه ای از اعضای هیات علمی ،دانشجویان ومدیران صنایع در جهت رفع نیازهای صنعت کشور؛
  • شناسایی فرصت­های موجود جهت کمک به بهبود و گسترش تعامل دانشگاه با صنایع.
کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه در ایجاد و توسعه تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه، چه نقشی دارند؟

کانون دانشگاه، صنعت و جامعه، ساختاری تصمیم ساز در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است؛ که در راستای ارتباط مستمر و موثر با صنعت و جامعه؛ به دنبال تحقق دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری در راستای پاسخگویی به نیازها و حل مسائل صنعت و جامعه در کشور و در نهایت ، یکپارچگی ملموس تر فعالیت های دانشگاه در  ارتباط با صنعت و جامعه، مسئولیت این زمینه تخصصی را بر عهده دارد.

ضرورت تعامل دانشگاه و صنعت

صنعت مشتمل بر کلیه فعالان اقتصادی، اعم از بنگاه­های تولیدی و خدماتی، شرکت­های صنعتی و کسب و کارهایی است که در  یک استان یا منطقه جغرافیایی مشخص فعالیت دارند و دانشگاه زیر مجموعه ای از نظام آموزش عالی است و به عنوان یک سازمان آموزش عالی دارای وظایف و کارکردهایی است؛ کارکردهای دانشگاه، آموزش، پژوهش و خدمات و تولید، انتقال و توزیع دانش از وظایف آن به شمار می­رود؛ در دنیای امروز، رابطه ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر کشور برقرار است. به طوری که می توان گفت تکنولوژی عامل اساسی برای ایجاد ثروت، دانایی و توانایی کشورها بوده و ابزاری قدرتمند در توسعه ملی به شمار می آید. تکنولوژی چهار رکن اساسی دارد : انسان ، ماشین ، سازمان و اطلاعات که تعامل اینها با یکدیگر موجب رشد و توسعه اقتصادی می شوند. از میان چهار رکن تکنولوژی، انسان نقش محوری و بنیادی دارد . استفاده از بهترین و مدرن ترین ماشین آلات بدون نیروی انسانی متخصص و ماهر ممکن نیست. اینجاست که اهمیت دانشگاه بیش از پیش روشن می شود. چرا؟ چون دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد ، موجب پیشرفت خواهد شد. بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد.

برای ایجاد شبکه سراسری فروش کتاب‌های چاپ شده در واحد‌های دانشگاهی بر‌نامه‌ای وجود دارد؟

با هماهنگی‌های به‌عمل آمده اداره کل امور کتابخا‌نه‌ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه با مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه این موارد تصمیم‌گیری و در شیوه نامه جامع نشر به اطلاع واحد‌ها خواهد رسید.

بر نامه ای برای فعال سازی ا شبکه سیکا (شبکه یکپارچه امانت بین کتابخانه‌ای) وجود دارد؟

با توجه به پی‌‌گیری مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه در خصوص شبکه یاد‌شده به محض تصمیم‌گیری نهایی به واحد‌های دانشگاهی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برای خرید، تمدید و پشتیبانی نرم افزار کتابخانه‌ها چه باید کرد؟

با توجه به دستور‌العمل شماره ۱۲۱۴۴/۷۹ مورخ ۰۴/۰۳/۱۳۹۸ خرید، تمدید و پشتیبانی هرگونه نرم افزار کتابخا‌نه‌ای و نرم‌افزار‌های مرتبط در حال پی گیری از جانب مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی دانشگاه است و واحد‌های دانشگاهی می‌بایست با آن مرکز مکاتبه نمایند.

آیا کارگاه و یا جلساتی در خصوص وحدت رویه برای چاپ و نشر و فروش کتاب برگزار خواهد شد ؟

‌پس از ابلاغ شیوه‌نامه جامع نشر علمی دانشگاه، کارگاه‌های مربوطه برگزار خواهد شد.

کمیته‌ای جهت تدوین و تالیف کتاب‌های درسی به منظور داوری کتب درسی در استانها در نظر گرفته می‌شود؟

‌در تدوین و باز‌نگری شیوه‌نامه جامع نشر علمی این مسئله دیده شده است.

با توجه به اهمیت ویراستاری علمی و ادبی آیا در بازنگری شیوه نامه شماره ۵۴۳۹۷/۸۷ مورخ ۲۶/۰۵/۱۳۹۳ لحاظ خواهد شد؟

با توجه به تدوین شیوه‌نامه جامع نشر علمی دانشگاه لحاظ نمودن ویراستاری علمی وادبی در حال بررسی است.

: افزایش هزینه‌های حق الزحمه تالیف، ترجمه (سایر)‌، هزینه‌های داوری و آماده سازی کتاب در شیوه نامه شماره ۵۴۳۹۷/۸۷ مورخ ۲۶/۰۵/۱۳۹۳ به رو‌رسانی خواهد شد؟

با توجه به تدوین شیوه‌نامه جامع نشر علمی دانشگاه این موارد در حال بازنگری و در دست اقدام می‌باشد.

کارکنان آزمایشگاه ها و کارگاه ها از چه امکانات و تسهیلاتی برخوردار هستند؟

مطابق با بخشنامه شماره ۲۴۰۲۰/۱۰ مورخ ۳۰/۴/۹۸ کارکنان آزمایشگاه ها و اعضای هیات علمی که مسئولیت یک آزمایشگاه را پس از طی مراحل قانونی (از جمله ارایه طرح کسب و کار و …)  در قالب سامانه ساتا، برعهده دارند، می توانند از محل درآمدهای حاصل از فعالیت های برون دانشگاهی ۴۰ درصد از سود خالص برخوردار شوند. همچنین ایشان از محل درآمدهای حاصل از ارایه خدمات به اساتید و دانشجویان سایر واحدهای دانشگاهی ۵ درصد از سود خالص برخوردار می شوند. کارکنان آزمایشگاه هایی که در قالب طرح ساها فعالیت می کنند نیز از محل درآمدهایی که ناشی از عقد قراردادهایی است که توسط خود فرد پیگیری و به عقد قرارداد منجر شده ۲۰ درصد از سود خالص و سهم کارکنان از درآمدهای حاصل از فعالیت های برون دانشگاهی ۲۰ درصد از سود خالص در سامانه ساها می باشد. همچنین کارکنان دانشگاه در حوزه آزمایشگاه ها و کارگاه ها می توانند از مزایای بخشنامه شماره ۵۸۷۲۲/۱۰ مورخ ۱۹/۹/۹۸ در قالب مزایای شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت و یا برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی آزمایشگاهی و کارگاهی در قالب اضافه کار تشویقی و مرخصی تشویقی برخوردار شوند.

نحوه عضویت در شبکه فناوری راهبردی ریاست جمهوری به چه صورتی می باشد؟

واحدهای دانشگاهی که دارای آزمایشگاه و کارگاه های مجهز هستند و توان پاسخگویی به مخاطبان را داشته و درآمدزا هستند می بایست به پورتال شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی به آدرس : https://labsnet.ir مراجعه و مراحل ثبت نام را با تکمیل فرم های مربوطه طی نمایند و پس از طی مراحل عضویت، مطابق با فرایند درج شده در سامانه اشاره شده ابتدا عضو آزمایشی و پس از شش ماه در صورت رعایت شرایط مبدل به عضو قطعی شوند.

شرایط میزبانی برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی در خصوص دستگاه های آزمایشگاهی و کارگاهی چیست؟

واحد دانشگاهی مطابق با بخشنامه شماره ۵۸۷۲۲/۱۰ مورخ ۱۹/۹/۹۸ می بایست فرایند لازم را مطابق با جدول زمانبندی مندرج در بخشنامه رعایت نماید و با مرکز خدمات آزمایشگاهی استان برای طی فرایندها هماهنگ باشد.

نحوه درخواست و خرید تجهیزات آزمایشگاهی به چه صورتی است؟

در ابتدا واحد دانشگاهی باید درخواست خود را به همراه مدارک مربوطه، به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه ارسال نماید، بعد از دریافت  مدارک واحدها (شامل: گزارش کارشناسی و تخصصی گروه آموزشی، تصویر استعلام ها و مشخصات فنی و تصویر کمیسیون معاملات واحد) اگر ناقص باشد برای رفع نقص عودت می شود و چنانچه کامل باشد در کارگروه تخصصی مربوطه مطرح و در صورت تصویب، مجوز به واحد ابلاغ می شود.

نحوه احتساب بودجه و صدور مجوز نهائی از ردیف بودجه پژوهشی چگونه است؟

احتساب بودجه پژوهشی شامل تجهیزاتی می گردد که مجوز های لازم برای خرید آنها قبلا از پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه اخذ شده باشد. مدارک و اسناد حسابداری در شورای پژوهشی استان بررسی و در صورت تصویب به دفتر برنامه و بودجه دانشگاه ارسال می گردد. (ضمنا شامل مواد و لوازم مصرفی و تجهیزات رایانه ای نمی گردد)

 

وضعیت حق فنی/ تخصص کارشناسان آزمایشگاه ها چگونه است؟

پیگیری های لازم جهت لحاظ شدن حق تخصص کارشناسان آزمایشگاهها بر اساس سه ردیف حقوق بعنوان جایگزین حق فنی که حذف گردیده در حال انجام و در مراحل نهایی تصویب میباشد

روال جابجایی تجهیزات آزمایشگاهی در قالب طرح تعاون چگونه است؟

ضمن رعایت مفاد بخشنامه شماره ۳۴۴۴۰/۱۰ مورخ ۲۴/۶/۹۸ با تشکیل جلسه شورای پژوهشی استان با حضور معاونین پژوهشی و مدیران آزمایشگاههای واحدهای طرف قرارداد و همچنین رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی استان جهت اظهارنظر فنی و سپس ارجاع به کمیسیون معاملات استان امکانپذیر است.

تعرفه استفاده از تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی و کارگاهی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه محاسبه می شود؟

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با احتساب تخفیف پنجاه درصد از تعرفه در نظر گرفته شده در واحد ارائه دهنده خدمات(بر اساس تعیین تعرفه مستقل استانی) از امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی واحد استفاده نمایند

از چه افرادی می توان بعنوان مدرس دوره های آموزشی تخصصی تجهیزات آزمایشگاهی استفاده نمود و نحوه پرداخت حق الزحمه مدرس چگونه است؟

بر اساس دستورالعمل برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی شماره ۵۸۷۲۲/۱۰ مورخ ۱۹/۹/۹۸کلیه افراد متخصص با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی می توانند بعنوان مدرس دوره ها بکار گرفته شوند. نحوه محاسبه حق الزحمه طبق فرمول ارایه شده در دستورالعمل مذکور بر اساس سطح دوره، مدرک تحصیلی مدرس و تعدادشرکت کنندگان دوره محاسبه می شود.

تنظیم تعرفه خدمات آزمایشگاهی بر چه اساس انجام می شود؟

بر اساس آیین نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره ۲۴۰۲۰/۱۰ مورخ ۳۰/۴/۹۸ تعرفه خدمات در هر استان بر اساس نظر کارگروه مربوطه متشکل از مدیران گروههای تخصصی مرتبط، اعضای هیات علمی واجد شرایط، مقام صلاحیت دار در حوزه آزمایشگاهها،  نماینده مالی واحد و با تایید رییس مرکز خدمات آزمایشگاهی استان در هر استان بصورت مستقل تعیین می گردد.

نحوه حمایت مالی از رساله/ پایان نامه های دانشجویی در واحد های دانشگاهی چگونه است؟

هر دانشجوی دکترا تا سقف ۶۰ میلیون ریال و هر دانشجوی کارشناسی ارشد تا سقف ۳۰ میلیون ریال از اعتبار مالی برای برخورداری از امکانات آزمایشگاهی واحد دانشگاهی که درآن به تحصیل اشتغال دارد برخوردار است. بدیهی است هزینه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی در طی استفاده از این اعتبار بصورت ۱۰۰درصد تعرفه ساها و پس از اتمام اعتبار بصورت ۵۰ درصد تعرفه محاسبه می شود.

در صورتی که دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی آزمایش های موردنیاز خود را خارج از واحد دانشگاهی انجام داده باشد، آیا واحد دانشگاهی می¬تواند کل هزینه¬ها یا بخشی از آن را به دانشجو پرداخت نماید؟

پاسخ این سوال با استناد به تبصره ۷ ماده ۴ آیین­نامه اجرای مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان می­باشد. در این بند اشاره شده است: استفاده از کمک هزینه موضوع بخشنامه شماره ۹۰۸۱/۷۳ مورخ ۲۵/۰۱/۱۳۹۳ (حمایت ۳۰ میلیون ریالی از پایان­نامه­های کارشناسی ارشد و حمایت ۶۰ میلیون ریالی از رساله­های دکتری تخصصی با موضوع آزمایشگاهی) برای استفاده دانشجویان از خدمات آزمایشگاه­های غیرعضو ساتا و ساها ممنوع است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تنها در صورتی می­توانند از کمک هزینه پایان­نامه­ها در خارج از زنجیره آزمایشگاه­های عضو ساتا و ساها استفاده کنند که خدمات آزمایشگاهی موردنظر در هیچ یک از آزمایشگاه­های عضو سامانه­های یاد شده ارائه نشود و یا امکان ارائه خدمات به صورت غیرحضوری وجود نداشته و دانشجو نیز امکان مراجعه به آزمایشگاه ارائه­کننده خدمات در واحد دیگر را نداشته باشد. تشخیص امکان استفاده دانشجو از خدمات آزمایشگاهی خارج از دانشگاه به عهده معاون پژوهش و فناوری و یا معاون علمی واحد است و لازم است مراتب به صورت رسمی به پژوهشگاه گزارش شود.

آیا شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اخذ استاندارد ۱۷۰۲۵ در آزمایشگاه¬ها حمایت مالی انجام می دهد؟

حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مربوط به قرارداد مشاوره استقرار استاندارد ISO 17025 می­باشد. در صورتی که صلاحیت مشاور موردنظر به تأیید شبکه آزمایشگاهی فناوری­های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده باشد، پس از انعقاد قرارداد، اتمام آن و استقرار استاندارد ISO 17025، ۵۰% مبلغ پرداخت شده توسط آزمایشگاه از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری­های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یارانه پرداخت می­گردد. لازم به ذکر است شرط لازم برای برخورداری از این حمایت عضویت آزمایشگاه در شبکه فوق­ الذکر در هر سطحی اعم از فعال، توانمند، ممتاز و پیشرو می­باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می­بایست به وبسایت labsnet.ir مراجعه شود.

آیا استقرار استاندارد ISO 17025 به دو شکل ملی و بین-المللی انجام می شود؟

استقرار استاندارد ISO 17025 به صورت یکپارچه و بر اساس استاندارد بین­ المللی آن انجام می­شود. بنابراین موضوعی با عنوان استاندارد ISO 17025 ملی و بین­المللی وجود ندارد. تنها در صورتی که آزمایشگاهی قصد فعالیت در سطح بین‏المللی را داشته باشد ضروری است کلیه مدارک، مستندات، روش­های اجرایی و… آزمایشگاه به زبان انگلیسی تهیه شود و مرجع صدور گواهینامه استقرار استاندارد ISO 17025 ارزیابی‌ها و کلیه مراحل را به زبان انگلیسی انجام دهد.

به منظور استقرار استاندارد ISO 17025 در یک آزمایشگاه چه اقداماتی می بایست انجام شود؟

منظور از استقرار استاندارد ISO 17025 در یک آزمایشگاه، پیاده­ سازی یک سیستم مدیریتی منسجم و یکپارچه جهت انجام صحیح کلیه امور مربوط به آزمایشگاه است. به این منظور می­بایست کلیه الزامات مدیریتی، الزامات فنی و الزامات مربوط به کارکنان بر اساس استاندارد مربوطه با دقت پیاده­ سازی شده و صحت این پیاده­سازی توسط یک موسسه معتبر و صاحب صلاحیت احراز شود. بدین منظور میتوان با مراجعه به وبسایت isiri.gov.ir از خدمات مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران استفاده نمود و یا از خدمات موسسات معتبر بین­المللی فعال در این زمینه بهره جست. در هر صورت پس از اعلام آمادگی آزمایشگاه مبنی بر پیاده­سازی کامل استاندارد ارزیابان موسسه موردنظر به آزمایشگاه مراجعه نموده و استقرار استاندارد را از وجوه مختلف مدیریتی، فنی، مدارک و مستندات، کارکنان، تجهیزات، شرایط محیطی و… مورد ارزیابی قرار می­دهند. در صورت مشاهده عدم انطباق به آزمایشگاه فرصت داده می­شود تا موارد را برطرف نماید. لازم به ذکر است کلیه آزمایشگاه­های متقاضی فعالیت به عنوان آزمایشگاه همکار استاندارد می­بایست استاندارد ISO 17025 را پیاده­سازی نموده باشند.

برای راه اندازی یک آزمایشگاه همکار استاندارد چه اقداماتی می ‏بایست صورت پذیرد؟

پس از بررسی نیاز واحدهای تولیدی در استان موردنظر، برآورد تعداد نمونه ­های قابل ارجاع به آزمایشگاه از طریق اداره استاندارد و رسیدن به این نتیجه که چنین آزمایشگاهی از نظر مالی مقرون به صرفه است، به منظور راه‌اندازی آزمایشگاه همکار استاندارد آزمون محور یا محصول محور و اخذ تأییدیه از ادارات کل استاندارد استانی جهت انجام آزمایش­های موردنیاز واحدهای تولیدی، بر اساس ابلاغیه سازمان ملی استاندارد در سال ۱۳۹۷ استقرار استاندارد ISO 17025 شرط لازم و اولیه می­باشد. بنابراین چنانچه آزمایشگاهی ظرفیت انجام آزمون­های موردنظر اداره استاندارد بر اساس استانداردهای ملی را دارا می‌باشد، در قدم اول می­بایست نسبت به استقرار استاندارد ISO 17025 اقدام نموده و گواهینامه مربوطه را از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و یا سایر موسسات دارای صلاحیت بین‌المللی اخذ نماید.

حق مسئولیت و سرپرستی رئیس گروه/ هسته پژوهشی و رئیس مرکز تحقیقاتی چگونه محاسبه می شود؟

مطابق تبصره ۱۰ ماده ۷ شیوه نامه واحد های پژوهشی به شماره ۲۴۰۱۹/۱۰ مورخ ۳۰/۴/۹۸  حق مسئولیت مدیر گروه و هسته پژوهشی معادل حق مسئولیت مدیر گروه در همان واحد دانشگاهی محاسبه  و قابل پرداخت است .

حق سرپرستی رئیس مرکز تحقیقاتی / پژوهشکده معادل حق سرپرستی رئیس دانشکده در همان واحد دانشگاهی می باشد که در تبصره ۱۷ ماده ۷  شیوه نامه واحد های پژوهشی به شماره ۲۴۰۱۹/۱۰ مورخ ۳۰/۴/۹۸  به صراحت بیان شده است

ارزیابی و رتبه بندی عملکرد مراکز تحقیقاتی به چه شکل است ؟

بر اساس بخشنامه صادره در خصوص ارزیابی  عملکرد مراکز تحقیقات و خدمات آزمایشگاهی به شماره ۴۳۵۴۰/۱۰ مورخ ۲۱/۷/۹۸  موارد به صورت متناوب در دورهای ۶ ماه و یک ساله بر اساس چک لیست ها و فرم ها و ملاک های مصوب موجود مورد ارزیابی میدانی قرار گرفته و گزارش های  دوره ­ای نیز از سوی مراکز اخذ و مورد راستی آزمایی و امتیاز دهی قرار  می گیرد.

فرایند اعطای مجوز تاسیس مرکز تحقیقاتی چگونه است؟

گام نخست ارائه مدارک مورد نیاز شامل فرم های تکمیل شده درخواست تاسیس مرکز تحقیقات که از سایت پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی به نشانی https://cri.iau.ac.ir  در دسترس است – ارائه برنامه راهبردی و استراتژیک فعالیت مرکز تحقیقات گام دوم اخذ تایید هیات امنای استان گام سوم بازدید از امکانات مرکز تحقیقات و در گام چهارم حضور معاون واحد متقاضی و مسئول راه اندازی مرکز در کمیته تخصصی مراکز تحقیقاتی و دفاع از برنامه های کاری و در گام آخر در صورت تایید کمیته تخصصی صدور مجوز فعالیت مرکز تحقیقاتی.

شرایط و ویژگی های لازم برای تشکیل مرکز تحقیقات چیست ؟

معرفی حداقل ۵ پژوهشگر برای واحدهای پژوهشی و ۱۰ پژوهشگر برای مرکز تحقیقات- برخورداری از تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی مناسب، کتابخانه ، امکانات نرم افزاری – دارا بودن فضای فیزیکی و زیر ساخت های لازم – ارائه برنامه پژوهشی قابل توجیه در زمینه تخصصی  مرتبط با موضوع فعالیت .

انواع واحدهای پژوهشی بر اساس ساختار کدام هستند؟

گروه پژوهشی که کوچکترین واحد پژوهشی در زمینه تخصصی معین و مشخص بوده و سپس مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده که حداقل ۲ گروه پژوهشی مرتبط با ماموریت مرکز را شامل می شود. که طی شیوه نامه شماره  ۲۴۰۱۹/۱۰ مورخ ۳۰/۴/۹۸ به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده است .

مهمترین اهداف تشکیل مراکز تحقیقاتی چیست؟

انجام طرح های پژوهشی کلان و میان رشته ای- تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه – بستر سازی مناسب برای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی – ساماندهی ساختارهای پژوهشی در زمینه های  تخصصی

شرایط استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان چگونه است؟

ثبت نام دانشجویان متقاضی استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان همه ساله  از طریق سامانه سینا  به نشانی
https:// sina.bmn.ir صورت می پذیرد و بررسی صلاحیت ها از طریق بنیاد ملی نخبگان استان ها انجام شده و موارد انتخاب شده  برای استفاده از تسهیلات به واحدها اعلام می شود.

نحوی هزینه کرد از اعتبار پژوهشی چگونه است ؟

هزینه کرد از اعتبار پژوهشی بر اساس سر فصل های مصوب با گرفتن مجوزهای مالی لازم از هر حوزه امکان پذیر بوده و برای تسویه حساب نهایی لازم است گزارش مالی مربوطه همراه با اسناد حسابداری بخش های صادر کننده مجوز ارسال گردد.

برای مشارکت معنوی در برگزاری همایش و کنفرانس ها چگونه باید مجوز گرفت ؟

در صورتیکه برگزار کننده این قبیل رویدادها دانشگاه ها و موسسات معتبر علمی باشند به شرط حضور اعضای هیات علمی دانشگاه در کمیته های علمی ، امکان اخذ مجوز از اداره کل مراکز تحقیقاتی و پژهشکده ها فراهم می باشد

برای شرکت در جشنواره و نمایشگاه چه مراحلی را باید طی کرد؟

در صورتیکه جشنواره و  نمایشگاه ها توسط نهادها و موسسات آموزشی معتبر علمی برگزار شود به طوری که حضور در این رویدادها ضمن امکان معرفی توانمندی ها و دانش فنی دانشگاه باعث ایجاد رقابت سازنده و مثبت بین دانشجویان و اعضای هیات علمی و سایر متقاضیان باشد لازم است مطابق بخشنامه تفویض اختیارها به شماره ۳۸۶۹۰۹/۸۱  مورخ ۲۱/۱۱/۹۲ اقدام شود.

فرایند درخواست صدور مجوز برگزاری جشنواره و نمایشگاه چگونه است ؟

برای برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها پس از بررسی همه جانبه توان و پتانسیل های علمی و اجرایی موجود در  واحد دانشگاهی و تصویب شورای پژوهشی واحد و استان با توجه به مبلغ پیش بینی شده برای هزینه کرد، مطابق بخشنامه شماره ۳۸۶۹۰۹/۸۱  مورخ ۲۱/۱۱/۹۲ اقدام لازم صورت پذیرد.

آیا سوالات مطرح شده در همه دوره های ارزیابی یکسان می باشد ؟

خیر، در هر دوره، ارزیابی با شاخص های تهیه شده برای آن دوره انجام می پذیرد .

چگونه می توان به جزئیات نتایج ارزیابی دسترسی پیدا کرد؟

به وسیله رمز وکاربری که اداره مجلات در اختیار نشریات قرار داده است، می توان به نتایج دست یافت .

ارزیابی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به چه صورت انجام می شود؟

 ارزیابی نشریات علمی سالانه بر اساس شاخص های تعیین شده و اعلامی انجام و نتایج آن از طریق سامانه ارزیابی نشریات به آدرس http://eval.Journals.iau.ir  اعلام می شود.

تغییر در وضعیت مجله‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تماس و مکاتبه با مراجع خارج از دانشگاه به چه ترتیبی است؟

هرگونه تغییر درمجله اعم از تغییر در ارکان، عنوان، دوره انتشار، زبان مجله و غیره با مجوز سازمان مرکزی و کمیسیون انتشارات و اسناد علمی دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد و واحدها نمی‌توانند بدون مجوز نسبت به این تغییرات اقدام کنند. مطابق با بند ۴ بخشنامه شماره ۱۶۶۲۹۸/۸۷ مورخ ۱۸/۰۵/۸۸ هرگونه مکاتبه با مراجع خارج از دانشگاه مانند وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق سازمان مرکزی دانشگاه امکان پذیر است.

آیا برای دسترسی به فهرست و مشخصات نشریه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی پایگاهی وجود دارد؟

بله، با مراجعه به سامانه مدیریت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس http://Journals.iau.ir یا http://eval.Journals.iau.ir امکان دسترسی وجود دارد.

برای دریافت رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه باید کرد؟

در صورت تایید معاونت موضوعی سازمان مرکزی دانشگاه مبنی بر احراز شرایط مندرج در آیین نامه نشریات علمی به شماره ۲۵۶۸۵ مورخ ۰۹/۰۲/۱۳۹۸، نشریه با مراجعه به سامانه msrt.ir ، نسبت به ثبت نام و تکمیل اطلاعات اقدام می نماید.

برای دریافت مجوز انتشار نشریه علمی چه باید کرد؟

واحد درخواست راه اندازی نشریه را در صورت داشتن شرایط لازم مطابق با آیین نامه کمیسیون نشریات علمی کشور(آیین نامه های وزارتین) به همراه مدارک لازم که شامل درخواست واحد متولی، تکمیل فرم اساسنامه، تنظیم طرح توجیهی، تکمیل فرم راه اندازی، شرح سوابق علمی پژوهشی دست اندرکاران نشریه، اعلام آمادگی همکاری تک تک اعضا به صورت کتبی، تصویر حکم کارگزینی افراد، تصویر ده مقاله علمی از ارکان نشریه در زمینه تخصصی نشریه را جهت بررسی به معاونت موضوعی مرتبط با حیطه نشریه ارسال می‌کند. تا پس از بررسی اولیه در کمیسیون انتشارات و اسناد علمی شورای عالی پژوهش دانشگاه مطرح شود.

آیا بودجه تشویق مقالات اعضای باشگاه پژوهشگران جوان از واحد پرداخت می‌شود یا باشگاه؟

بودجه پرداخت آن از باشگاه تامین و پرداخت می‌شود.

افرادی که مقاله خود را به نام دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرده‌اند اما هیچ ارتباطی با دانشگاه ندارند آیا مشمول دریافت جایزه هستند؟

خیر. تنها افرادی می‌توانند از دانشگاه آزاد اسلامی جایزه مقاله دریافت کنند که دارای ارتباط استخدامی و یا همکاری با دانشگاه باشند. این افراد شامل اعضای هیات علمی، اعضای حق‌التدریس، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، کارمندان دانشگاه و اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان می‌شود. افراد متفرقه نمی‌توانند از تسهیلات دانشگاه استفاده کنند.

در فایل Excel گزارش تشویق مقالات در sheet منبع مقالات چه اطلاعاتی باید درج شود؟

منبعی که مقاله از آن استخراج شده است در این برگه درج می‌شود. تکمیل کردن ستون نویسنده مسئول و سایر نویسنده‌ها در مقالاتی که مستخرج از پایان‌نامه هستند، الزامی است. در‌ مقاله‌هایی که از سایر پژوهش‌ها استخراج شده‌اند، ذکر تاریخ و مرجع تصویب و تایید مقاله برای دریافت جایزه الزامی است.

در فایل Excel گزارش تشویق مقالات در sheet جایزه مقالات در مجلات چه اطلاعاتی باید درج شود؟

کلیه ستون‌های فرم گزارش باید از سوی کارشناسان واحد به دقت تکمیل شود.

به هنگام ارسال گزارش‌های دوره‌ای تشویق مقالات چه مدارک باید ارسال شود؟

نسخه PDF صفحه اول مقاله‌ها (دارای مشخصات کامل چاپ و شیوه معرفی نویسنده)، فرم گزارش تشویق مقاله تکمیل شده، جدول تکمیل شده منبع استخراج مقاله، جدول تکمیل شده تعداد آمار مقالات به تفکیک مرتبه علمی مجلات.

ضریب مقاله برتر چگونه بررسی و محاسبه می‌شود؟

معیار سنجش مقالات برتر، آخرین نسخه فایل Journal Metrics است. براساس راهنمای موجود در فایل، مجلاتی که از نظر رتبه در ۴۰% اول فهرست پایگاه معتبر بین‌المللی ثبت اطلاعات علمی در هر شاخه و براساس رشته قرار می‌گیرند. جایزه این مقاله‌ها برای ۱% تا ۵% اول هر شاخه ۲ برابر برای همه رشته‌ها، برای ۶% تا ۱۰% اول هر شاخه ۸/۱ برابر برای همه رشته‌ها، برای ۱۱% تا ۲۰% اول هر شاخه ۵/۱ برابر برای همه رشته‌ها و برای ۲۱% تا ۴۰% اول هر شاخه ۲/۱ برابر برای همه رشته‌ها به جز رشته شیمی محاسبه می‌شود. چنانچه مجله‌ای در شاخه‌های مختلف دسته‌بندی شود، محاسبه ضریب مقاله برتر باتوجه به رشته تخصصی نویسنده مقاله انجام می‌شود.

مجلات نامعتبر به چه نشریاتی گفته می‌شود، چه مشخصاتی دارند و برای شناسایی آنها به چه نکاتی باید توجه شود؟

مجلات بی‌اعتبار، نشریاتی هستند که به دلایلی از قبیل داشتن آدرس جعلی، فرایند داوری نامشخص مقاله‌ها، عدم داوری مقاله‌ها، عدم وجود هیات تحریریه مرتبط با تخصص موضوعی مجله، عدم رعایت اخلاق انتشاراتی، عدم بررسی مقاله‌ها با نرم‌افزارهای تخلف‌یاب، فقدان سیاست Retract مقالات، تنوع غیرتخصصی موضوعات مقالات، رویکرد غیرتخصصی پذیرش مقاله با موضوع مجله و گستردگی موضوعی، فاقد معرفی شناسنامه و رزومه اعضای هیات تحریریه، دریافت هزینه‌های نامتعارف چاپ، استفاده مجله از آدرس پست الکترونیکی رایگان و غیرآکادمیک، عدم وجود آرشیو شماره‌های قبلی و مواردی از این نوع، به عنوان مجله بی‌اعتبار معرفی می‌شوند. چاپ مقاله در این مجلات فاقد هرگونه ارزش بوده و به مقاله‌های منتشرشده در این مجله‌ها، هیچ‌گونه جایزه‌ و امتیاز و تسهیلات تعلق نمی‌گیرد.

برای سنجش اعتبار هر مجله به کدام فهرست‌ها مراجعه شود؟

فهرست مجلات جعلی و بی‌اعتبار مربوط به وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی که از سامانه قابل برداشت است. مجلات موردتایید دانشگاه آزاد اسلامی که در سامانه ارزیابی مجلات دانشگاه به نشانی http://eval.journals.iau.ir موجود است.

همچنین فایل Journal Metrics و فهرست مجلات موجود در پایگاه Clarivate که در چهار مجموعه دسته‌بندی شده است.

مقاله مستخرج از طرح پژوهشی مشمول دریافت جایزه است؟

مقاله‌ موظفی طرح پژوهشی قابل تشویق بوده و مقاله مازاد بر تعهد طرح و مستخرج از طرح‌های برون‌دانشگاهی (از نظر تعداد) با رعایت مواد بخشنامه تشویق می‌شود.

در مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه یا رساله دکتری، به دانشجو تا چه زمانی تشویق تعلق می‌گیرد؟

به مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه یا رساله دکتری به دانشجو تا یک سال پس از تاریخ دفاع تشویق تعلق می‌گیرد.

در مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه یا رساله دکتری، رعایت جایگاه نویسندگان در مقالات بعدی نیز ضروری است؟

بله. در تمام مقالات مستخرج از پایان‌نامه یا رساله دکتری رعایت جایگاه نویسندگان الزامی است.

در مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری جایگاه نویسندگان باید چگونه باشد؟

نام دانشجو به عنوان نویسنده اول درج شده و استاد راهنما عهده‌دار مکاتبات است. برای دریافت جایزه، رعایت جایگاه نویسندگان الزامی است. استاد راهنما نمی‌تواند مسئولیت مقاله را به دانشجو تفویض نماید. در مقاله‌هایی که دارای دو استاد راهنماست، شخص نویسنده مسئول با توافق دو استاد راهنما تعیین می‌شود

مقاله باید دارای چه شرایطی باشد تا مشمول دریافت جایزه شود؟

در مجلات معتبر چاپ شده باشد؛ شیوه آدرس‌دهی توسط نویسنده رعایت شده باشد؛ بیش از یک سال از تاریخ چاپ آن نگذشته باشد؛ مقاله به صورت کامل چاپ شده و دارای مشخصات نهایی چاپ باشد؛ جایگاه نویسندگان در با توجه به منبع استخراج مقاله رعایت شده باشد؛ در مقاله مستخرج از پایان‌نامه/رساله، بیش از یک سال از تاریخ دفاع دانشجو نگذشته باشد.

الگوی آدرس‌دهی نویسندگان دانشگاه در مقاله‌های علمی باید به چه شکل باشد؟

–  در مقاله‌های فارسی:

  • گروه مدیریت کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
  • باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

–  در مقاله‌های انگلیسی:

  • Department of Agriculture Management, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
  • Department of Anatomy, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
  • Young Researchers and Elite Club, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

–  در مقاله‌های به زبان عربی:

جامعه الآزاد الاسلامیه، فرع …

–  مقاله‌هایی که توسط اعضای هیات علمی مراکز تحقیقاتی ارائه می‌شوند:

گروه علمی، نام مرکز تحقیقاتی، واحد …، دانشگاه آزاد اسلامی، نام شهر، ایران

  • Department of …, … Research Center, … Branch, Islamic Azad University, City, Iran

–  مقاله‌هایی که توسط اعضای سازمان سما ارائه می‌شوند:

  • Sama Technical and Vocational Training College, Islamic Azad University, … Branch, City, Iran

آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد …، نام شهر، ایران

مباحث مرتبط با فرایند ثبت اختراع

۱-اختراع چیست؟

اختراع به معنی راه حل جدید و نوآورانه برای حل یک مشکل فنی است این راه حل ممکن است به ایجاد دستگاه،محصول،روش یا فرآیند کاملاً جدید مربوط باشد و یا ممکن است فقط بهبود جزئی محصول یا فرآیند شناخته شده ای باشد که قبلا مورد استفاده بوده است .

 ۲-گواهی ثبت اختراع(پتنت) چیست؟

گواهی ثبت اختراع هر کشور مبیّن حق انحصاری است که توسط دولت آن کشور برای مدت زمان محدود تعریف شده (یک تا بیست سال) به مخترع اعطا می شود.

۳-تایید علمی چیست ؟

فرایندی است که توسط مراکز بین المللی تایید کننده،سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران،مراجع ذی صلاح وپژوهشگاه و شبکه های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی باهدف بررسی و ارزیابی اختراع انجام می گیرد.

۴- کمیته حمایت از اختراعات چیست؟

بالاترین مرجع تصمیم گیری در زمینه حمایت از اختراعات در دانشگاه آزاد اسلامی است.

۵- گواهی تایید علمی اختراع چیست؟

گواهی است که پس از ارزیابی مثبت داوران بررسی کننده اختراع توسط مراکز بین المللی تایید کننده یا سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران یا سایر مراجع ذی صلاح از جمله پژوهشگاه و شبکه های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی حسب مورد صادر می شود.

۶-فرآیند ثبت اختراع در حال حاضر چیست؟

ثبت اختراع از طریق سامانه اداره کل ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به آدرس www.ssaa.ir انجام پذیر است. متقاضی به سامانه مراجعه و پس از ثبت نام، اظهارنامه مربوطه را تکمیل نموده و برای بررسی به اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ارسال می­ نماید. پس از انجام مراحل بررسی و در صورت احراز شریط لازم، تقاضای مطرح شده ثبت شده و گواهی نامه ثثبت اختراع به نام متقاضی صادر می­ شود.

۷-ویژگی­های اختراعات قابل ثبت چیست؟

 جدید بودن اختراع: بدین معنی که اختراع مورد نظر قبلاً در دنیا ساخته نشده یا سابقه افشای قبلی به صورت پتنت،مقاله ،کاربری ، فروش و … نداشته باشد

وجود ابتکار و نوآوری در اختراع:یعنی برای اهل فن و متخصصان مربوطه بدیهی نباشد.

 کاربری صنعتی اختراع:یعنی اختراع  قابلیت ساخت و استفاده صنعتی را داشته باشد.اختراعاتی که بهره برداری  از آنها خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

۸- چه اختراعاتی قابل ثبت نیست؟

قوانین مرتبط با ثبت و حمایت از اختراع از موارد زیر حمایت نمی­ کند:

کشفیات، نظریه­ های علمی، روش­ های ریاضی و آثار هنری

طرح­ ها یا روش­ های انجام کار تجاری و سایر فعالیت­ های ذهنی و اجتماعی

روش­های تشخیص و معالجه­ ی بیماری­ های انسان یا حیوان (شامل فراورده­ های منطبق با تعریف اختراع و مورد اشتفاده در روش های  مزبور نمی­ شود).

منابع ژنتیک و اجزای ژنتیک تشکیل دهنده آن­ها و همچنین فرایندهای بیولوژیک تولید آن­ ها

آنچه قبلاً در فنون و صنایع پیش­بینی شده باشد.

۹- آیا برای ثبت اختراع حتماً باید خود مخترع اقدام نماید؟

خیر، تقاضای ثبت اختراع می تواند توسط وکیل متقاضی انجام شود که این امر با حضور مخترعین در دفترخانه های رسمی و با ارائه  امر  با ارائه وکالت به وکیل مورد نظر میسر می گردد.

۱۰– ارزیابی و تأیید اظهارنامه  اختراع چیست و مرجع قانونی آن کجاست؟

منظور از ارزیابی و تأییداظهارنامه اختراع ،جستجو و بررسی اختراع  توسط متخصصین مربوطه با استفاده از تجارب علمی،مشاوره  ها و بانک های اطلاعاتی داخلی و خارجی است و این ارزیابی توسط مراجع ذی صلاح مشخص شده در سامانه ثبت اختراعات می باشد.

۱۱– در چه صورت اختراعات رد شده قابلیت ثبت مجدد را دارند؟

ارزیابی و تأیید علمی اختراع بیش از ۲ بار انجام نخواهد گرفت . بدین معنی که در صورت رد اظهارنامه اختراع متقاضی ، تنها یکبار دیگر ارزیابی علمی آن توسط مرجع دیگری غیر از مرجع بررسی کننده اولیه، امکان پذیر است.

۱۲- برای ثبت اختراع یک نرم افزار چه باید کرد؟

ارایه ادعا نامه به اداره کل ثبت اختراعات، در سه مرحله ادعای شما ارزیابی می شود:
۱. کارشناس اداره ثبت اختراع ازنظر ماهیت ، ادعا را بررسی می کند تا مطمئن شود با مفهوم اختراع مطابقت دارد

۲. کارشناس اداره ثبت اختراع در سیستم جستجو می کند تا از ثبت اختراع تکراری جلوگیری شود.

۳.در صورت عبور از ۲ مرحله فوق، نامه استعلام از مرجع علمی ( برای نرم افزار شورای عالی انفورماتیک ) را تنظیم نموده ودر صورت تایید آن توسط شورای عالی انفورماتیک، بقیه روند ثبت مربوط به امور اداری و ثبتروزنامه رسمی خواهد بود.
۱۳-آیا می توان فقط نقشه اختراع را ارایه نمود و نمونه اختراع را نساخت( به علت گرانی یا نبود امکانات) و آن را ثبت نمود؟

خیر ، نمونه اختراع بایدساخته شده باشد و بررسی های مراجع استعلام بر روی نمونه ساخته شده صورت می پذیرد.

 

۱۴-آیا ساخت و سنتز ترکیبات شیمیایی مثلا یک ترکیب دارویی را می توان ثبت اختراع کرد؟

درصورتی که به عنوان یک فراورده مطرح شود قابل ثبت خواهدبود.

 

۱۵-آیا دانشگاه آزاد اسلامی از اختراعات حمایت می نماید؟ بله هر گونه حمایت براساس آیین نامه شماره ۷۰/۹۶۵۱۰ مورخ ۸/۱۲/۹۴انجام می شود.

۱۶-نحوه در خواست حمایت از کمیته حمایت از اختراعات چگونه است؟

هرگونه حمایت از اختراع ،پس از ثبت آن در اداره مالکیت های صنعتی ایران و دریافت گواهی ثبت اختراع و کسب تایید علمی از مراجع ذی صلاح انجام می شود.

۱۷-اگر اختراع حاصل طرح پژوهشی ،پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا باشد مالکیت افراد و دانشگاه چگونه است؟

سهم افراد مخترع (ان) با سهم مربوط طبق آیین نامه مالکیت فکری(معنوی)دانشگاه آزاد اسلامی ،در گواهی ثبت اختراع درج می شود.

۱۸-در صورتیکه یکی از مالکین، دانشگاه باشد، اظهارنامه به چه صورت می بایست تکمیل گردد؟

بعد از ورود اطلاعات مربوط به دانشگاه در بخش مالکین، در بخش نماینده قانونی، نوع نماینده قانونی را “وکیل رسمی” انتخاب نموده و مشخصات شخص معرفی شده از سوی دانشگاه را در آن بخش وارد نموده و در قسمت ضمائم معرفی نامه (نامه ای از سوی دانشگاه که شخص را به عنوان نماینده تایید می نماید) را به عنوان “وکالتنامه معتبر برای شخص مورد نظر” پیوست نمایید. همچنین در خصوص روزنامه تاسیس نیز، مجوز تاسیس دانشگاه را پیوست نمایید.

 

عقد قرارداد اساتید با واحدهای صنعتی چگونه انجام می شود؟

در صورت وجود دفتر ارتباط با صنعت، پیگیری توسط این دفتر انجام شده و  معاونت پژوهشی واحد به عنوان نماینده دانشگاه، مطابق ضوابط اقدام به عقد قراداد خواهد نمود.

فرق تفاهم نامه با قرارداد چیست؟

تفاهم­نامه که بین دو تشکیلات بالادستی منعقد می­گردد، امکان عقد قراردادهای متعدد بین سازمان­ها و بخش­های پایین دستی را مهیا می­سازد. به عبارت دیگر تفاهم نامه صرفاً موافقت دو طرف برای ایجاد امکان همکاری­های بیشتر در آینده خواهد بود. ضمناً عقد قرارداد صنعتی واحدها بدون تفاهم نامه قبلی هم امکان­پذیر خواهد بود.

برای تسویه حساب اعتبار پژوهانه اعضای هیأت علمی نیاز به مجوز سازمان مرکزی هست؟

خیر تسویه حساب اعضای هیأت علمی درصورتیکه فاکتور و مدارک مثبت هزینه کرد به تایید معاونت پژوهش و فناوری واحد و استان برسد تسویه حساب با اعضای هیأت علمی صورت می‌گیرد. لیکن لازم است سالیانه گزارشی از هزینه کرد اعتبار پژوهانه اعضای هیأت علمی به همراه مستندات مربوطه جهت بررسی به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه ارسال شود.

آیا امکان جابجایی بندهای هزینه کرد پژوهانه وجود دارد؟

خیر می‌بایست از هر بند تا سقف تعیین شده استفاده کرد.

درصورتیکه تاریخ قرار گرفتن مجله در فهرست سیاه بعد از تاریخ چاپ مقاله عضو هیأت علمی باشد آیا امتیازی به مقاله تعلق می گیرد؟

مطابق تبصره ۱ ماده ۱ شیوه نامه پژوهانه به مقاله های چاپ شده در نشریه های نامعتبر صرف نظر از تاریخ قرار گرفتن در فهرست سیاه امتیازی تعلق نمی گیرد.

درصورتیکه در جدول JCR برای یک مجله بیش از یک دسته بندی وجود داشته باشد درصد کدام دسته را در نظر بگیریم؟

درصورتیکه بیش از یک دسته بندی باشد و درصدهای آنها با هم متفاوت باشند با توجه به رشته استاد دسته بندی نزدیک به رشته ایشان را در نظر می گیرم و امتیاز مربوط به درصد آن دسته را لحاظ می کنیم.

برای محاسبه امتیاز فعالیت های پژوهشی بند ۱ تا ۴ جدول شماره ۱ شیوه نامه پژوهانه درصد JCR را چگونه کنترل و امتیاز آن را محاسبه کنیم؟

فایل آخرین جدول فهرست موضوعی بر روی سایت پژوهشگاه موجود است. با توجه به درصد قید شده در ستون آخر کنترل و امتیازدهی می شود.

تاریخ شروع و خاتمه فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی برای کسب امتیاز پژوهانه چگونه در نظر گرفته می شود؟

همانطور که در ماده ۱ شیوه نامه پژوهانه قید شده است فعالیت های پژوهشی ۳ سال گذشته شمسی (ابتدای سال شمسی و انتهای سال شمسی) و میلادی (از ابتدای سال میلادی تا انتهای سال میلادی) به عنوان مثال برای دریافت پژوهانه سال ۹۷ فعالیتهای پژوهشی سال های ۹۵ تا ۹۷ شمسی و ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی قابل قبول است.

اگر عضو هیأت علمی سال گذشته پژوهانه دریافت کرده باشد می تواند مجدد درخواست پژوهانه بدهد؟

بله با توجه به تبصره ماده ۸ تنها فعالیت های پژوهشی یکسال گذشته (سال ۹۷ شمسی و ۲۰۱۸ میلادی برای دریافت پژوهانه سال ۹۷) ایشان قابل قبول است.

آیا به مقالاتی که اعضای هیأت علمی به نام یک واحد دانشگاهی دیگر چاپ کرده اند امتیازی تعلق می گیرد؟

بله درصورتیکه آدرس دهی مقاله صحیح و مقاله به نام دانشگاه آزاد اسلامی چاپ شده باشد امتیاز تعلق می گیرد.

برای ارسال پرونده پژوهانه به سازمان مرکزی آیا نیازی به ارسال متن کامل مقالات می باشد؟

برای ارسال فیزیکی مدارک تنها صفحه اول مقالات کفایت می کند اما بر روی CD لازم است متن کامل مقالات چاپ شده قرار گیرد.

آیا رویکرد طرح قابل تغییر است؟

طبق ضوابط تغییر رویکرد طرح نیز قبل اتمام تاریخ خاتمه مندرج در قرارداد در صورت اخذ مجوز از مرجع تصویب طرح با ذکر دلایل توجیهی مجری فقط برای یک بار امکان پذیر است.

آیا زمان ارائه تعهدات قابل تمدید است؟

خیر. طبق ضوابط صرفا زمان اجرای طرح قبل از اتمام تاریخ خاتمه مندرج در قرارداد حداکثر به مدت ۶ ماه قابل تمدید است.

آیا تسویه حساب طرح هایی که تعهدات طرح با تاخیر ارائه شده است توسط مرجع تصویب کننده امکان پذیر است؟

صورت عدم ارائه تعهدات در پایان فرصت ۱۸ ماه یا ۲۴ ماه واحد موظف به بازگرداندن صرفا اعتبار پرداخت شده به مجری (بدون کسر جریمه دیرکرد) به صندوق پژوهشی است. تسویه حساب این دسته از طرح ها صرفا در صورت اخذ مجوز از سازمان مرکزی و در صورت ارائه تعهدات در مجله های علمی پژوهشی وزارتین یا مجله های معتبرISI (WoS)  دارای IF امکان پذیر است. شایان گفتن است به منظور بررسی این موارد در سازمان، ارسال یک نسخه از فرم قرارداد (تعهدات طرح در آن مشخص باشد)، زمان تمدید قرارداد، تاریخ ارائه گزارش نهایی به حوزه پژوهش واحد و همچنین گواهی پذیرش مقاله به همراه اصل مقاله یا مقاله چاپ شده الزامی است.

آیا گزارش نهایی کلیه طرح ها با هر اعتباری نیازی به داوری دارد؟

خیر، در طرح های پژوهشی – با رویکرد تولید علم –  تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال که نیازی به ناظر ندارند صرفا گزارش دوره ای این دسته از طرح ها داوری می شود و نیازی به ارزیابی گزارش نهایی نیست اما مجری موظف است گزارش نهایی را در تاریخ خاتمه قانونی طرح به حوزه معاونت پژوهش و فناوری ارائه نماید تا طبق ضوابط مشمول جریمه دیرکرد نشود؛ اما در طرح های پژوهشی با اعتبار بیش از ۱۰۰ میلیون ریال که ناظر دارند لازم است گزارش دوره ای و نهایی طرح توسط ناظر ارزیابی شود.

آیا اعضای هیات علمی مربی و استادیار با سابقه کمتر از ۵ سال سابقه در مرتبه استادیاری مجاز به ارائه طرح با رویکرد تولید علم هستند؟

بله، با استناد به بند ۳-۴ بخشنامه شماره ۳۱۳۰۴/۷۰ مورخ ۱۹/۵/۹۴ صرفا به آن دسته از اعضای هیات علمی با بیش از ۵ سال سابقه در مرتبه استادیاری به بالا در صورت دایر بودن تحصیلات تکمیلی در رشته مرتبط با تخصص ایشان در واحد دانشگاهی مجوز اجرای طرح های داخلی جدید با رویکرد تولید علم به عنوان مجری داده نمی شود. این دسته از اعضای هیات علمی  می توانند موضوع پیشنهادی مورد نظر برای تولید علم را در قالب پایان نامه یا رساله اجرا کنند. شایان گفتن است اعضای هیات علمی با رتبه های علمی مربی و استادیار با سابقه کمتر از پنج سال مجاز به ارائه طرح با رویکرد تولید علم هستند.

آیا کسر جریمه دیرکرد مربوط به تاخیر در ارائه تعهدات است؟

خیر. طبق تبصره ۱ ماده ۹ بخشنامه ۳۱۳۰۴/۷۰ مورخ ۱۹/۵/۹۴ به ازای هر ماه تاخیر  در ارائه گزارش نهایی، ۲ درصد از کل مبلغ قرارداد (منهای حق نظارت) به عنوان جریمه (در پرداخت مرحله نهایی) کسر می شود.

مدارک مورد نیاز برای ارسال طرح پژوهشی داخلی به سازمان مرکزی چیست؟

با استناد به ماده ۱۳ بخشنامه شماره ۳۱۳۰۴/۷۰ مورخ ۱۹/۵/۹۴ ارسال سه نسخه فرم پیشنهادی (با
درج رویکرد طرح)، صورتجلسه شورای پژوهش و فناوری واحد (به غیر از مراکز و واحدهای کوچک)،
فرم الف، فرم سوابق مجری و همکاران طرح بر اساس فرم رزومه مجری و همکار طرح مندرج در سایت  و لوح فشرده کلیه اطلاعات طرح ضروری است.

اجازه بازرسی از دفاتر قانونی دانشگاه برای معافیت از بیمه و مالیات به چه ترتیب است؟

در این خصوص باید طبق نظر حوزه مدیریت و توسعه منابع  دانشگاه اقدام شود.

تامین بودجه طرح های برون دانشگاهی چگونه است؟

واحد دانشگاه به هیچ عنوان اجازه هزینه ­کرد برای طرح برون دانشگاهی از محل بودجه دانشگاه (جاری و پژوهشی) را ندارد و باید کل هزینه از توسط سازمان طرف قرارداد (کارفرما) تامین شود.

ضرورت اعمال نظرات حقوقی دانشگاه در قراردادهای مربوط به طرح های برون دانشگاهی چیست؟

قراردادها با توجه به صلاح دانشگاه باید در حوزه حقوقی بررسی شود تا دانشگاه دچار زیان نگردد؛ لیکن چنانچه سازمان مربوطه کتبا اعلام نماید قرارداد آن سازمان از نوع قراردادهای تیپ می باشد و قابل تغییر نیست نیازی به تائید حقوقی ندارد .

حق بالاسری در طرح های برون دانشگاهی چگونه محاسبه می شود؟

حق بالاسری بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه شماره ۳۱۳۰۴/۷۰ مورخ ۱۹/۵/۹۴ محاسبه می شود. در صورت درخواست مجری مبنی بر کاهش حق بالاسری، ضروری است دلایل توجیهی به منظور بررسی به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه ارائه شود تا موضوع بررسی شود.

مزایای اخذ مجوز انجام فعالیت پژوهشی چیست؟

– ارائه به سازمانها، نهاد و … برای اعتماد سازی انجام طرح های پژوهشی

– معافیت مالیاتی پژوهشی

– تسریع در صدور مفاصاحساب بیمه و معافیت بیمه

 

نحوه دریافت مجوز انجام فعالیت پژوهشی چگونه است؟

با توجه به نامه شماره ۲۵۰۰۷۲/۳  تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۳ و بخشنامه شماره ۳۵۷۴ تاریخ ۲۶/۰۱/۱۳۹۴ معاونت پژوهش و فناوری مجوز بر اساس مستندات ارسالی به شرح زیر بررسی و در رشته تخصصی صادر می شود.

– مجوز تاسیس رشته از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (حداقل در دو مقطع  ترجیحا تحصیلات تکمیلی)

– ارسال حکم حقوقی اعضای هیات علمی همان رشته

– پتانسیل و توانمندی واحد و نیز اقدامات پژوهشی صورت گرفته در آن رشته تخصصی

– تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در همان رشته تخصصی

– امکانات آزمایشگاه و کارگاهی در زمینه رشته تخصصی