معاونت امور آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

مدیر کل پژوهشکده ها ومراکز تحقیقاتی :  دکتر عبدالله محمدی

مدیر مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی :  آقای رضا محمدی

رئیس اداره تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی :  آقای محسن آقاجانی

رئیس اداره ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی :  آقای پرویز احسنی

رئیس اداره ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی:  آقای ساسان حکیمی

 

 

اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی

اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی ذیل پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی راهبری همه امور مرتبط با پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی را عهده دار می باشد.

بخشی از وظایف اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی:

  • بررسی برنامه های راهبردی (BP) و طرح توجیهی درخواست تاسیس مراکز تحقیقاتی از جانب واحدهای دانشگاهی؛
  • اخذ تایید کمیسیون های هیات امنای استانی جهت تاسیس مراکز تحقیقاتی؛
  • صدور مجوز مراکز تحقیقاتی جدید.

اهداف

  • ایجاد بستری برای گزینش، شکوفایی و ماندگاری فرهیختگان علمی به منظور تحقق اهداف کلان دانشگاهی؛
  • تمرکز پژوهش درحوزه‌هاى پیشتاز علمى؛
  • ارتقا و تقویت کیفیت تحقیقات دوره های تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای پژوهشی دانشگاه؛
  • جهت‌دهی پژوهش در راستای تامین نیازهای ملی و منطقه‌ای؛
  • تدوین و واگذاری دانش فنی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی؛
  • تمدید و گسترش روابط تحقیقاتی موجود، ترویج روابط جدید با مراکز علمی پیشرفته داخلی و خارجی، شرکاء صنعتی، تجاری و شرکت‌های بزرگ؛

برنامه ها و ماموریت ها

  1. راه اندازی سامانه جامع واحدهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی؛
  2. راه اندازی کنسرسیوم های تخصصی و بین رشته ای ذیل مراکز تحقیقاتی با ماموریت های مشترک؛
  3. راه اندازی کمیته مراکز تحقیقاتی با حضور متخصصین علوم مختلف؛
  4. همکاری نزدیک با اداره کل دیپلماسی علمی در راستای توسعه ارتباطات داخلی و بین المللی مراکز تحقیقاتی؛
  5. برگزاری جلسات مشترک با بخش های مختلف سازمان مرکزی از جمله امور مالی و مرکز حقوقی و صیانت از دارئی های دانشگاه در راستای حل موانع قانونی فعالیت های واحدهای پژوهشی؛
  6. راه اندازی کلینیک های تخصصی مرتبط با نیاز منطقه به ویژه در مناطق آزاد تجاری و استان های هدف؛
  7. تعریف نظام ارزیابی و رتبه بندی واحدهای پژوهشی؛
  8. حمایت از پروژه های کلان مراکز تحقیقاتی مورد تایید پژوهشگاه مرکزی از محل صندوق مشترک پژوهشی؛
  9. تقویت ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد و سایر مراکز فناوری

 

مهم ترین اهداف تأسیس واحدهای پژوهشی

  • تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و همکاری علمی با مراکز پژوهشی و آموزشی سایر کشورها و سازمان های بین المللی با رعایت قوانین و مقررات بالادستی؛
  • هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت اولویت های پژوهشی و فناوری کشور؛
  • بالا بردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافته‌های پژوهشی؛
  • انجام طرح‌های پژوهشی کلان و میان رشته‌ای جهت رفع نیازهای کشور؛
  • ساماندهی واحدهای پژوهشی در زمینه‌های تخصصی و مأموریت‌گرادر دانشگاه ، پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی؛
  • بسترسازی مناسب جهت تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد و معرفی نمونه های اولیه تولید شده برای استقرار در آن مراکز.

 

انواع واحدهای پژوهشی بر اساس ساختار

  • گروه پژوهشی: کوچکترین واحد پژوهشی در زمینه تخصصی معین و مشخص؛
  • مرکز پژوهشی( مرکز تحقیقات): دارای حداقل ۲ گروه پژوهشی مرتبط با مأموریت مرکز؛
  • پژوهشکده : دارای حداقل ۳ گروه پژوهشی مرتبط با مأموریت پژوهشکده؛
  • موسسه پژوهشی: دارای حداقل ۶ گروه پژوهشی یا ۲ پژوهشکده مرتبط با مأموریت موسسه؛
  • پژوهشگاه دانشگاهی: دارای حداقل ۳ پژوهشکده با مجوز قطعی در حوزه های مأموریت دانشگاه.

 

شرایط و ویژگی های لازم جهت تشکیل واحدهای پژوهشی

  • واحدهای جامع و بسیار بزرگ؛
  • معرفی حداقل ۵ پژوهشگر؛
  • برخورداری از تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی،‌ کتابخانه، امکانات نرم افزاری؛
  • دارا بودن فضای فیزیکی استاندارد مشتمل بر زمین و بنای مورد نیاز؛
  • ارائه برنامه پژوهشی قابل توجیه در زمینه تخصصی مرتبط با موضوع فعالیت؛
  • دارا بودن برنامه جامع پژوهشی مبتنی بر اسناد بالادستی، نیازهای ملی، بین المللی ، محلی و منطقه ایی؛
  • وجود توانمندی ها و مزیت های نسبی در دانشگاه برای پاسخ به نیازهای پژوهشی جامعه؛
  • انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی اجرای طرح.

 

 

اداره کل پژوهشکده  ها و مراکز تحقیقاتی

 

  • – مدیریت مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی

 

  • -۱ – مدیر مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
  • برنامه ریزی ، تشکیل و راهبری شورای مرکزی مراکز تحقیقاتی
  • برنامه ریزی ،تشکیل و راهبری کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی
  • برنامه ریزی ،تشکیل و راهبری قطب های علمی پژوهشی
  • مدیریت و راهبری طرح های کلان پژوهشی و میان رشته ای در واحدهای پژوهشی جهت رفع نیازهای کشور
  • برنامه ریزی برای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری در مراکز تحقیقاتی
  • برنامه ریزی برای تشکیل کمیته های تخصصی برای صدور مجوز فعالیت مراکز تحقیقاتی
  • راه اندازی مراکز تحقیقات ماموریت گرا و مسئله محور با توجه به معضلات دانشگاه و کشور وظایفی را بر عهده گرفته و با انجام تحقیقات کاربردی و منسجم نسبت به حل آن مسایل اقدام می نماید.
  • برنامه ریزی برای جذب هیات علمی پژوهشی برای فعالیت در واحدهای پژوهشی
  • ساماندهی واحدهای پژوهشی در زمینه‌های تخصصی و مأموریت‌گرا
  • بسترسازی مناسب جهت تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و کسب درآمدهای غیرشهریه ایی از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد و معرفی نمونه های اولیه تولید شده برای استقرار در آن مراکز.
  • برگزاری دوره های آموزشی همایش، کارگاه ها و نشست های تخصصی
  • راهبری و مدیریت تولید دانش فنی و ثبت اختراع تا مرحله تجاری سازی در واحدهای پژوهشی
  • ایجاد بستر های مناسب جهت انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی خدمات واحدهای پژوهشی
  • پایش و رتبه بندی واحدهای پژوهشی مطابق با آئین نامه ارزیابی و رتبه بندی واحدهای پژوهشی
  • صدور ، تمدید و لغو مجوز واحدهای پژوهشی
  • صدور مجوز ها و برگزاری نشست های تخصصی و عمومی واحدهای پژوهشی
  • بستر سازی و ایجاد زمینه همکاری پژوهشگران با مراکز تحقیقاتی و قطب های علمی
  • تعامل وهمکاری در راستای جذب بودجه  برای انجام فعالیت ها واحدهای پژوهشی  با دفاتر ستادی سازمان مرکزی
  • همکاری در طرح پایش(پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ایی) دانشگاه آزاد اسلامی
  • بازآرایی و باز مهندسی واحدهای پژوهشی بر اساس طرح آمایش صنایع
  • هدایت ، پشتیبانی ، نظارت بر راه اندازی و عملکرد واحدهای پژوهشی.
  • تدوین برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای واحدهای پژوهشی در راستای نظارت بر عملکرد و تقویت فعالیت های واحدها پژوهشی
  • تدوین طرح جامع واحدهای پژوهشی بر مبنای آمایش جغرافیایی و نظام موضوعات
  • اجرای مصوبات هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه در خصوص فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی و صدور مجوز های لازم در خصوص تأمین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها ی واحدهای پژوهشی
  • تهیه و اعلام اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه بر اساس نیازها و امکانات موجود در واحدهای پژوهشی
  • نظارت و پیگیری بر امور مربوط به واحدهای پژوهشی دانشگاه
  • همکاری و نظارت در تدوین عملکرد مالی و برآورد اعتبار سالیانه  واحدهای پژوهشی
  • به روز رسانی و تدوین آئین نامه ها و بخش نامه های مورد نیاز واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی به منظور جلب همکاری واستفاده از متخصصین متعهد وعلاقمند ایرانی وخارجی وجذب فارغ التحصیلان ایرانی واجد شرایط برای فعالیت در واحدهای پژوهشی مطابق دستور العمل های تدوین شده.
  • برنامه ریزی برای ارتباط فعال و سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل وخارج از کشور از طریق برگزاری گردهمایی ها مبادله محقق و با اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک جهت دستیابی هر چه بیشتر به علوم و تکنولوژی جدید در زمینه های مرتبط با اهداف و سیاست های واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی برای ابلاغ ســیاستها ، خط مشــی ها ، برنامه هــا ، آئین نامــه ها ، ضــوابط و دستور العملــها ی مصوب به  واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی و هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاه ها، کارگاه ها و همایش های پژوهشی برای معرفی دستاوردها ، یافته ها و نتایج طرحهای پژوهشی به منظور انتقال دستاوردهای پژوهشی به دانش پژوهان ، برنامه ریزان و مدیران و کارشناسان کشور
  • بررسی و ارزیابی مطالب و دستاورد های تحقیقاتی واحدهای پژوهشی و ارائه برای عرضه و معرفی آنها
  • برنامه ریزی برای شرکت و عضویت در مجامع علمی و پژوهشی بین المللی مرتبط با فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی برای تاییدصلاحیت علمی اعضاء هیات علمی پژوهشی معرفی شده به عنوان رئیس واحد پزوهشی و صدور احکام مربوطه
  • برنامه ریزی و صدور مجوز برگزاری دوره های آموزشی وپژوهشی وسمینارهای علمی منطبق بر فعالیت ها ی واحدهای پژوهشی
  • همکاری وهماهنگی با واحدهای دانشگاه در جهت تنظیم برنامه های  واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی برای تشویق و ترغیب دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای فعالیت در واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی برای ساماندهی ساختار شبکه ارتباطی و سلسله مراتبی واحدهای پژوهشی
  • بررسی درخواست های مربوط به مسافرت های خارج از کشور برای شرکت در همایش های بین المللی مدیران واحدهای پژوهشی
  • حضور مستمر در جلسات شورای مرکزی واحدهای پژوهشی، کنسرسیوم  و قطب های علمی پژوهشی   , و انتقال اطلاعات، مصوبات، پیشنهادات  به ادارات زیر مجموعه
  • برنامه ریزی و هماهنگی بازدید اساتید از واحدهای واحدهای پژوهشی بر حسب نیاز
  • برنامه ریزی ، پشتیبانی و استفاده بهینه از توان استعدادهای درخشان و نخبگان برای بهبود کیفیت تحقیقات واحدهای پژوهشی
  • پیگیری درخواست های اداری واحدهای پژوهشی
  • سنجش میزان موفقیت واحدهای پژوهشی در تحقق اهداف تعیین شده تاسیس آن­ها؛
  • فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتقای رتبه پژوهشی واحدهای پژوهشی در نظام­های رتبه بندی بین­المللی.
  • ارزیابی عملکرد سنجش واندازه‌گیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
  • اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
  • تشکیل کمیته مراکز تحقیقاتی و دعوت از مسئولین( رییس واحد ، معاون پژوهشی ، مسئول راه اندازی ) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهشی جهت شرکت در کمیته و دفاع از برنامه های خود
  • بررسی اسناد و مدارک( برنامه کاری ، رزومه ، تاریخچه فعالیت مربوطه، و…) فرد معرفی شده برای تصدی پست ریاست واحدهای پژوهشی
  • تشکیل کمیته های تخصصی بررسی طرح های پژوهشی
  • بررسی و عقد قرارداد طرح‌های برون دانشگاهی و انجام پروژه‌های صنعتی ، پژوهشی و خدماتی با صنعت و جامعه
  • توسعه تعامل دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
  • صدور مجوز انجام صلاحیت پژوهشی برای گروه های مختلف آموزشی واحد های متقاضی
  • برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی طرح‌های برون دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی
  • برنامه ریزی برای افزایش امتیاز طرح برون دانشگاهی در ترفیع سالیانه و اعطای پایه تشویقی
  • برنامه ریزی در خصوص برگزاری و شرکت درنمایشگاه های داخلی و خارجی و نمایشگاه های ابداعات و اختراعات؛
  • برنامه ریزی در خصوص برگزاری و شرکت درجشنواره های علمی پژوهشی داخلی و خارجی
  • برنامه ریزی در خصوص برگزاری و شرکت درالمپیادهای علمی پژوهشی داخلی و خارجی
  • شرکت در کمیته های سیاستگذاری، علمی، اجرایی و داوران همایشهای علمی معتبر داخلی و خارجی در سطح ملی و بین المللی جهت ایجاد تعامل با آنها ؛
  • برنامه ریزی و برگزاری جشنواره های سالانه برگزیدگان کشوری که توسط وزارت علوم و تحقیقات انجام
    می شود و همچنین برگزاری مراسم و اهدای جوایز به برگزیدگان علمی و پژوهشی  دانشگاه آزاد اسلامی؛
  • برگزاری گردهمایی های سالانه معاونان پژوهش و فناوری به منظور تبین و معرفی سیاست های کلان حوزه پژ.وهش و فناوری؛
  • برگزاری گردهمایی سالانه مدیران مراکر تحقیقاتی به منظور تبین و معرفی سیاست های کلان حوزه پژ.وهش و فناوری؛
  • برنامه ریزی در خصوص نحوه برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری  به منظور انسجام بین واحدهای دانشگاهی با تشکیل شورای عالی راهبردی هفته پژوهش و فناوری ؛
  • شناسایی بهترین دستاوردهای مخترعان و نوآوران دانشگاه همچنین فعالیت های علمی- پژوهشی اساتید برای معرفی  به سازمان ها و نهادهای دولتی و  شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های علمی و پژوهشی ؛برنامه ریزی در خصوص برگزاری نمایشگاه های فن بازار و دستاوردهای پژوهشی با رویکرد تجاری سازی محصولات و کسب درآمد از محصولات برتر ارائه شده ؛
  • برنامه ریزی ، ایجاد و راه اندازی سامانه الکترونیکی مربوط به اداره به منظور انجام تمام فعالیت ها از طریق سیستم مکانیزه و مدیریت بهینه زمان ؛
  • نظارت و ارزیابی برگزاری نمایشگاه ، جشنواره ها و فعالیتهای مرتبط در واحدهای دانشگاهی از طریق بازدید های دوره ای؛
  • برگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
  • برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
  • برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
  • برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
  • برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
  • برنامه ریزی برای تشکیل شورای راهبردی و کمیته های مربوطه در جهت تهیه و تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه های مورد نیاز ( امور انتخاب ،ارزیابی ،اداری و برگزاری ) د رخلال برگزاری همایشها ،المپیادها و جشنواره ها که به صورت مرتب و سالیانه توسط پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه برگزار می گردد ازجمله جشنواره پژوهشی دانشگاه ،مراسم هفته پژوهش و فناوری ، انتخاب و معرفی پژوهشگران برتر و جشنواره فرهیختگان .
  • بررسی و کارشناسی درخواستهای واحد های دانشگاهی جهت اخذ مجوزهای لازم بمنظور برگزاری نمایشگاه ها ،المپیادها ،جشنواره ها و همایشهای علمی پژوهشی و فناوری .
  • برنامه ریزی و اخذ مجوزهای لازم با تشکیل شورای ساماندهی به جشنواره ها و نمایشگاه ها و کمیته های تخصصی مربوطه همراه با تدوین آئین نامه ها .
  • برنامه ریزی و ایجاد بستر مناسب برای حضور مخترعان ؛مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد در نمایشگاه های بین المللی
  • برگزاری گردهمای سالیانه معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ؛مراسم های هفته پژوهش در سطح دانشگاه
  • و جشنوار ه های پژوهشی ،مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ها ، ‌همایشها و نمایشگاه های بین المللی
  • تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی و تعیین شاخص های ارزیابی توسعه کمی و کیفی در حوزه واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی و تدوین روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق اهداف دانشگاه در واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی و سیاست گذاری برای توانمندسازی منابع انسانی در واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی و نظارت بر امور تفاهم نامه ها و قراردادها در حوزه واحدهای پژوهشی در مقیاس ملی و بین المللی؛
  • ارجاع کار به اداره ها، نظارت بر امور محوله و تنظیم روابط بین اداره های مدیریت مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
  • راهبری و نظارت بر ادارات زیر مجموعه مدیریت و ارائه راهکار جهت ارتقا و بهبود عملکرد آنها
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مدیر کل

۱– ۲ – کارشناس مسئول  مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی

  • تقویت ارتباط واحدهای پژوهشی با صنعت و جامعه و همکاری علمی با مراکز پژوهشی و آموزشی سایر کشورها و سازمان های بین المللی با رعایت قوانین و مقررات بالادستی؛
  • هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت اولویت های پژوهشی و فناوری کشور؛
  • بالا بردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافته‌های پژوهشی؛
  • انجام طرح‌های پژوهشی کلان و میان رشته‌ای جهت رفع نیازهای کشور؛
  • ساماندهی واحدهای پژوهشی در زمینه‌های تخصصی و مأموریت‌گرا
  • بسترسازی مناسب جهت تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و کسب درآمدهای غیرشهریه ایی از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد و معرفی نمونه های اولیه تولید شده برای استقرار در آن مراکز.
  • برگزاری دوره های آموزشی همایش، کارگاه ها و نشست های تخصصی
  • راهبری و مدیریت تولید دانش فنی و ثبت اختراع تا مرحله تجاری سازی در واحدهای پژوهشی
  • ایجاد بستر های مناسب جهت انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی خدمات واحدهای پژوهشی
  • رگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
  • برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
  • برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
  • برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
  • برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
  • ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای واحدهای پژوهشی
  • ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای کنسرسیوم واحدهای پژوهشی
  • ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای قطب های علمی پژوهشی
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

۱– ۳ -کارشناس مطالعات مراکز تحقیقاتی

  • بازآرایی و باز مهندسی واحدهای پژوهشی بر اساس طرح آمایش صنایع
  • هدایت ، پشتیبانی ، نظارت بر راه اندازی و عملکرد واحدهای پژوهشی.
  • تدوین برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای واحدهای پژوهشی در راستای نظارت بر عملکرد و تقویت فعالیت های واحدها پژوهشی
  • تدوین طرح جامع واحدهای پژوهشی بر مبنای آمایش جغرافیایی و نظام موضوعات
  • اجرای مصوبات هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه در خصوص فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای واحدهای پژوهشی
  • ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای کنسرسیوم واحدهای پژوهشی
  • ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای قطب های علمی پژوهشی
  • برنامه ریزی و صدور مجوز های لازم در خصوص تأمین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها ی واحدهای پژوهشی
  • تهیه و اعلام اولویت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه بر اساس نیازها و امکانات موجود در واحدهای پژوهشی
  • نظارت و پیگیری بر امور مربوط به  واحدهای پژوهشی دانشگاه
  • برگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
  • برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
  • برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
  • برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
  • برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

۱ – ۴ – کارشناس برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی

  • برنامه ریزی برای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری در مراکز تحقیقاتی
  • برنامه ریزی برای تشکیل کمیته های تخصصی برای صدور مجوز فعالیت مراکز تحقیقاتی
  • همکاری وهماهنگی با واحدهای دانشگاه در جهت تنظیم برنامه های  واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی برای تشویق و ترغیب دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای فعالیت در واحدهای پژوهشی
  • برنامه ریزی برای ساماندهی ساختار شبکه ارتباطی و سلسله مراتبی واحدهای پژوهشی
  • بررسی درخواست های مربوط به مسافرت های خارج از کشور برای شرکت در همایش های بین المللی مدیران واحدهای پژوهشی
  • برگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
  • برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
  • برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
  • برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
  • برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

 

۲ – اداره تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی

 

۲– ۱ – رئیس اداره تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی

  • بررسی درخواست های تاسیس واحدهای پژوهشی(برنامه راهبردی، طرح توجیهی، برنامه کسب و کار ، رزومه اعضای هیات علمی، تاریخچه فعالیت واحد در زمینه درخواستی، و….)
  • مکاتبه با هیات امنای استانی در خصوص طرح تاسیس واحد پژوهشی مورد درخواست در اولین کمیسیون دائمی هیات امنای استانی و انعکاس (تایید و یا رد )  آن به سازمان مرکزی
  • بازدید میدانی از پتانسیل و امکانات(زیرساخت ها، امکانات فیزیکی ، آزمایشگاهی ، کارگاهی، میزان مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت واحدهای پژوهشی و…..)  واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهش
  • تشکیل کمیته مراکز تحقیقاتی و دعوت از مسئولین( رییس واحد ، معاون پژوهشی ، مسئول راه اندازی ) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهشی جهت شرکت در کمیته و دفاع از برنامه های خود
  • بررسی اسناد و مدارک( برنامه کاری ، رزومه ، تاریخچه فعالیت مربوطه، و…)  فرد معرفی شده برای تصدی پست ریاست واحدهای پژوهشی
  • صدور مجوز تاسیس واحدهای پژوهشی
  • صدور حکم روسای واحدهای پژوهشی
  • تمدید مجوز اعتبار واحدهای پژوهشی (پس از اخذ ارزشیابی های انجام شده از ادارات مربوطه)
  • تمدید احکام روسای واحدهای پژوهشی
  • تحقیق میدانی از پتانسیل  استانها و شهرستانهای دارای واحدهای دانشگاهی برای آمایش سرزمینی و برنامه ریزی دقیق تاسیس واحدهای پژوهشی مناسب با منطقه مربوطه
  • برگزاری گردهمایی های روسای واحدهای پژوهشی برای هم افزایی و رفع مشکلات مربوطه
  • تدوین بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط؛
  • نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
  • پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

 

۲ – ۲ -کارشناس مسئول تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی

  • بررسی درخواست های تاسیس واحدهای پژوهشی(برنامه راهبردی، طرح توجیهی، برنامه کسب و کار ، رزومه اعضای هیات علمی، تاریخچه فعالیت واحد در زمینه درخواستی، و….)
  • مکاتبه با هیات امنای استانی در خصوص طرح تاسیس واحد پژوهشی مورد درخواست در اولین کمیسیون دائمی هیات امنای استانی و انعکاس (تایید و یا رد )  آن به سازمان مرکزی
  • بازدید میدانی از پتانسیل و امکانات(زیرساخت ها، امکانات فیزیکی ، آزمایشگاهی ، کارگاهی، میزان مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت واحدهای پژوهشی و…..)  واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهش
  • تشکیل کمیته مراکز تحقیقاتی و دعوت از مسئولین( رییس واحد ، معاون پژوهشی ، مسئول راه اندازی ) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهشی جهت شرکت در کمیته و دفاع از برنامه های خود
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

 

 

 

۲ – ۳ -کارشناس  تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی

  • بررسی اسناد و مدارک( برنامه کاری ، رزومه ، تاریخچه فعالیت مربوطه، و…) فرد معرفی شده برای تصدی پست ریاست واحدهای پژوهشی
  • صدور مجوز تاسیس واحدهای پژوهشی
  • صدور حکم روسای واحدهای پژوهشی
  • تمدید مجوز اعتبار واحدهای پژوهشی (پس از اخذ ارزشیابی های انجام شده از ادارات مربوطه)
  • تمدید احکام روسای واحدهای پژوهشی
  • تحقیق میدانی از پتانسیل  استانها و شهرستانهای دارای واحدهای دانشگاهی برای آمایش سرزمینی و برنامه ریزی دقیق تاسیس واحدهای پژوهشی مناسب با منطقه مربوطه
  • برگزاری گردهمایی های روسای واحدهای پژوهشی برای هم افزایی و رفع مشکلات مربوطه
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

۳ – اداره ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی

 

۳ – ۱ – رئیس اداره ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی

  • ارزیابی نظام سازمانی، برنامه و کارآمدی واحدهای پژوهشی؛
  • ایجاد امکان رتبه­بندی واحدهای پژوهشی بر مبنای برونداد آن­ها؛
  • ارائه راهکار برای بهبود عملکرد واحدهای پژوهشی با توجه به نتایج ارزیابی؛
  • اخذ تصمیم مراجع ذیربط برای ادامه ، توقف یا حمایت از فعالیت واحدهای پژوهشی بر مبنای نتایج ارزیابی؛
  • معرفی الگوهای بهتر و آگاهی دادن به واحدهای پژوهشی در مورد میزان فاصله آن­ها از الگوهای مناسب و نیز اطلاع رسانی در مورد موقعیت آن­ها نسبت به یکدیگر؛
  • سنجش میزان موفقیت واحدهای پژوهشی در تحقق اهداف تعیین شده تاسیس آن­ها؛
  • فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتقای رتبه پژوهشی واحدهای پژوهشی در نظام­های رتبه بندی بین­المللی.
  • ارزیابی عملکرد سنجش واندازه‌گیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
  • اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
  • بررسی فعالیت های دوره ای واحدهای پژوهشی و صدور مجوز ادامه فعالیت یا لغو مجوز آنها
  • بررسی گزارشات پیشرفت کار، کنترل و نظارت بر رعایت چارچوب های اعلام شده و ارسال بموقع آنها
  • تدوین بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط؛
  • نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
  • پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

۳ – ۲ – کارشناس مسئول  ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی

  • سنجش میزان موفقیت واحدهای پژوهشی در تحقق اهداف تعیین شده تاسیس آن­ها؛
  • فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتقای رتبه پژوهشی واحدهای پژوهشی در نظام­های رتبه بندی بین­المللی.
  • ارزیابی عملکرد سنجش واندازه‌گیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
  • اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
  • پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

۳ – ۳ – کارشناس ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی

  • ارزیابی عملکرد سنجش واندازه‌گیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
  • برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
  • اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
  • بررسی فعالیت های دوره ای واحدهای پژوهشی و صدور مجوز ادامه فعالیت یا لغو مجوز آنها
  • بررسی گزارشات پیشرفت کار، کنترل و نظارت بر رعایت چارچوب های اعلام شده و ارسال بموقع آنها
  • نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
  • پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط

 

۴ – اداره ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی

 

۴ – ۱ – رئیس اداره ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی

  • ارتباط با مراکز مختلف اعم از دانشگاهها، مراکزپژوهشی، دستگاههای اجرایی، سازمان های غیر دولتی، انجمن های علمی و اتحادیه های صنفی برای گرفتن نیازهای پژوهشی آنان،
  • رایزنی با رایزنی با وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و برگزاری جلسات و نشست های مشترک با سازمان‌ها، نهادها، صنایع و … در راستای ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت و زمینه سازی برای اخذ طرح های برون دانشگاهی
  • بررسی و عقد قرارداد طرح‌های برون دانشگاهی و انجام پروژه‌های صنعتی ، پژوهشی و خدماتی با صنعت و جامعه
  • توسعه تعامل دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
  • صدور مجوز انجام صلاحیت پژوهشی برای گروه های مختلف آموزشی واحد های متقاضی
  • برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی طرح‌های برون دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی
  • افزایش امتیاز طرح برون دانشگاهی در ترفیع سالیانه و اعطای پایه تشویقی
  • تشکیل تیم های پروژه یاب و حمایت مالی از تیم های پروژه یاب
  • شناسایی فرصت های محلی توسط استان ها و واحدهای دانشگاهی
  • راه اندازی تور صنعت
  • اصلاح قوانین مربوط به طرح های برون دانشگاهی مرتبط با معاونت توسعه مدیریت و منابع
  • اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های برون‌دانشگاهی
  • راه اندازی سیستم اطلاعرسانی قوی به صنایع در خصوص طرح های کاربردی دانشگاه
  • ایجاد شبکه های همکاری متقابل با صنعت، دولت و جامعه
  • اختصاص درصدی از حق بالاسری دانشگاه به آموزش اعضای هیات علمی
  • اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های برون‌دانشگاهی و انعقاد تفاهم نامه همکاری دو چندجانبه
  • تکمیل و بروز رسانی سامانه iau.ir
  • تشکیل کمیته های تخصصی بررسی طرح های پژوهشی
  • ثبت و کنترل اطلاعات مربوط به وضعیت اجرای طرح ها در بانک اطلاعاتی مربوط
  • رسیدگی به پرونده های راکد در سازمان مرکزی و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد
  • صدور مجوز استفاده از آئین نامه اعطای اختیارات به مناطق و واحدها و اعلام آن به دفتر فناوری به منظور صدور کد و رمز عبور برای استفاده از سایت های طرح های پژوهشی http://Proposal.iau.ir
  • تهیه و تنظیم آمار و ارائه گزارش تصویب و اجرای طرح های پژوهشی
  • بررسی و نظارت برای اجرای درست طرح های پژوهشی
  • تدوین بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط؛
  • نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
  • پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق

۴ – ۲ – کارشناس مسئول  ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی

  • توسعه تعامل دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
  • صدور مجوز انجام صلاحیت پژوهشی برای گروه های مختلف آموزشی واحد های متقاضی
  • برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی طرح‌های برون دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی
  • افزایش امتیاز طرح برون دانشگاهی در ترفیع سالیانه و اعطای پایه تشویقی
  • تشکیل تیم های پروژه یاب و حمایت مالی از تیم های پروژه یاب
  • شناسایی فرصت های محلی توسط استان ها و واحدهای دانشگاهی
  • راه اندازی تور صنعت؛
  • اصلاح قوانین مربوط به طرح های برون دانشگاهی مرتبط با معاونت توسعه مدیریت و منابع
  • اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های برون‌دانشگاهی
  • راه اندازی سیستم اطلاعرسانی قوی به صنایع در خصوص طرح های کاربردی دانشگاه؛
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره؛
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها؛
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق؛
  • پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط؛

۴ – ۳ – کارشناس ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی

  • اختصاص درصدی از حق بالاسری دانشگاه به آموزش اعضای هیات علمی؛
  • اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های برون‌دانشگاهی و انعقاد تفاهم نامه همکاری دو چندجانبه؛
  • تکمیل و بروز رسانی سامانه iau.ir
  • تشکیل کمیته های تخصصی بررسی طرح های پژوهشی؛
  • ثبت و کنترل اطلاعات مربوط به وضعیت اجرای طرح ها در بانک اطلاعاتی مربوط؛
  • رسیدگی به پرونده های راکد در سازمان مرکزی و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد؛
  • هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
  • مستندسازی و نگهداری بایگانی ها؛
  • انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
  • پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
  • تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
  • انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق.