مدیر کل پژوهشکده ها ومراکز تحقیقاتی : دکتر عبدالله محمدی
مدیر مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی : آقای رضا محمدی
رئیس اداره تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی : آقای محسن آقاجانی
رئیس اداره ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی : آقای پرویز احسنی
رئیس اداره ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی: آقای ساسان حکیمی
اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی ذیل پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی راهبری همه امور مرتبط با پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی را عهده دار می باشد.
بخشی از وظایف اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی:
- بررسی برنامه های راهبردی (BP) و طرح توجیهی درخواست تاسیس مراکز تحقیقاتی از جانب واحدهای دانشگاهی؛
- اخذ تایید کمیسیون های هیات امنای استانی جهت تاسیس مراکز تحقیقاتی؛
- صدور مجوز مراکز تحقیقاتی جدید.
اهداف
- ایجاد بستری برای گزینش، شکوفایی و ماندگاری فرهیختگان علمی به منظور تحقق اهداف کلان دانشگاهی؛
- تمرکز پژوهش درحوزههاى پیشتاز علمى؛
- ارتقا و تقویت کیفیت تحقیقات دوره های تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای پژوهشی دانشگاه؛
- جهتدهی پژوهش در راستای تامین نیازهای ملی و منطقهای؛
- تدوین و واگذاری دانش فنی و تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی؛
- تمدید و گسترش روابط تحقیقاتی موجود، ترویج روابط جدید با مراکز علمی پیشرفته داخلی و خارجی، شرکاء صنعتی، تجاری و شرکتهای بزرگ؛
برنامه ها و ماموریت ها
- راه اندازی سامانه جامع واحدهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی؛
- راه اندازی کنسرسیوم های تخصصی و بین رشته ای ذیل مراکز تحقیقاتی با ماموریت های مشترک؛
- راه اندازی کمیته مراکز تحقیقاتی با حضور متخصصین علوم مختلف؛
- همکاری نزدیک با اداره کل دیپلماسی علمی در راستای توسعه ارتباطات داخلی و بین المللی مراکز تحقیقاتی؛
- برگزاری جلسات مشترک با بخش های مختلف سازمان مرکزی از جمله امور مالی و مرکز حقوقی و صیانت از دارئی های دانشگاه در راستای حل موانع قانونی فعالیت های واحدهای پژوهشی؛
- راه اندازی کلینیک های تخصصی مرتبط با نیاز منطقه به ویژه در مناطق آزاد تجاری و استان های هدف؛
- تعریف نظام ارزیابی و رتبه بندی واحدهای پژوهشی؛
- حمایت از پروژه های کلان مراکز تحقیقاتی مورد تایید پژوهشگاه مرکزی از محل صندوق مشترک پژوهشی؛
- تقویت ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد و سایر مراکز فناوری
مهم ترین اهداف تأسیس واحدهای پژوهشی
- تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و همکاری علمی با مراکز پژوهشی و آموزشی سایر کشورها و سازمان های بین المللی با رعایت قوانین و مقررات بالادستی؛
- هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت اولویت های پژوهشی و فناوری کشور؛
- بالا بردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافتههای پژوهشی؛
- انجام طرحهای پژوهشی کلان و میان رشتهای جهت رفع نیازهای کشور؛
- ساماندهی واحدهای پژوهشی در زمینههای تخصصی و مأموریتگرادر دانشگاه ، پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی؛
- بسترسازی مناسب جهت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد و معرفی نمونه های اولیه تولید شده برای استقرار در آن مراکز.
انواع واحدهای پژوهشی بر اساس ساختار
- گروه پژوهشی: کوچکترین واحد پژوهشی در زمینه تخصصی معین و مشخص؛
- مرکز پژوهشی( مرکز تحقیقات): دارای حداقل ۲ گروه پژوهشی مرتبط با مأموریت مرکز؛
- پژوهشکده : دارای حداقل ۳ گروه پژوهشی مرتبط با مأموریت پژوهشکده؛
- موسسه پژوهشی: دارای حداقل ۶ گروه پژوهشی یا ۲ پژوهشکده مرتبط با مأموریت موسسه؛
- پژوهشگاه دانشگاهی: دارای حداقل ۳ پژوهشکده با مجوز قطعی در حوزه های مأموریت دانشگاه.
شرایط و ویژگی های لازم جهت تشکیل واحدهای پژوهشی
- واحدهای جامع و بسیار بزرگ؛
- معرفی حداقل ۵ پژوهشگر؛
- برخورداری از تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، کتابخانه، امکانات نرم افزاری؛
- دارا بودن فضای فیزیکی استاندارد مشتمل بر زمین و بنای مورد نیاز؛
- ارائه برنامه پژوهشی قابل توجیه در زمینه تخصصی مرتبط با موضوع فعالیت؛
- دارا بودن برنامه جامع پژوهشی مبتنی بر اسناد بالادستی، نیازهای ملی، بین المللی ، محلی و منطقه ایی؛
- وجود توانمندی ها و مزیت های نسبی در دانشگاه برای پاسخ به نیازهای پژوهشی جامعه؛
- انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی اجرای طرح.
اداره کل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- – مدیریت مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
- -۱ – مدیر مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
- برنامه ریزی ، تشکیل و راهبری شورای مرکزی مراکز تحقیقاتی
- برنامه ریزی ،تشکیل و راهبری کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی
- برنامه ریزی ،تشکیل و راهبری قطب های علمی پژوهشی
- مدیریت و راهبری طرح های کلان پژوهشی و میان رشته ای در واحدهای پژوهشی جهت رفع نیازهای کشور
- برنامه ریزی برای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری در مراکز تحقیقاتی
- برنامه ریزی برای تشکیل کمیته های تخصصی برای صدور مجوز فعالیت مراکز تحقیقاتی
- راه اندازی مراکز تحقیقات ماموریت گرا و مسئله محور با توجه به معضلات دانشگاه و کشور وظایفی را بر عهده گرفته و با انجام تحقیقات کاربردی و منسجم نسبت به حل آن مسایل اقدام می نماید.
- برنامه ریزی برای جذب هیات علمی پژوهشی برای فعالیت در واحدهای پژوهشی
- ساماندهی واحدهای پژوهشی در زمینههای تخصصی و مأموریتگرا
- بسترسازی مناسب جهت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و کسب درآمدهای غیرشهریه ایی از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد و معرفی نمونه های اولیه تولید شده برای استقرار در آن مراکز.
- برگزاری دوره های آموزشی همایش، کارگاه ها و نشست های تخصصی
- راهبری و مدیریت تولید دانش فنی و ثبت اختراع تا مرحله تجاری سازی در واحدهای پژوهشی
- ایجاد بستر های مناسب جهت انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی خدمات واحدهای پژوهشی
- پایش و رتبه بندی واحدهای پژوهشی مطابق با آئین نامه ارزیابی و رتبه بندی واحدهای پژوهشی
- صدور ، تمدید و لغو مجوز واحدهای پژوهشی
- صدور مجوز ها و برگزاری نشست های تخصصی و عمومی واحدهای پژوهشی
- بستر سازی و ایجاد زمینه همکاری پژوهشگران با مراکز تحقیقاتی و قطب های علمی
- تعامل وهمکاری در راستای جذب بودجه برای انجام فعالیت ها واحدهای پژوهشی با دفاتر ستادی سازمان مرکزی
- همکاری در طرح پایش(پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ایی) دانشگاه آزاد اسلامی
- بازآرایی و باز مهندسی واحدهای پژوهشی بر اساس طرح آمایش صنایع
- هدایت ، پشتیبانی ، نظارت بر راه اندازی و عملکرد واحدهای پژوهشی.
- تدوین برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای واحدهای پژوهشی در راستای نظارت بر عملکرد و تقویت فعالیت های واحدها پژوهشی
- تدوین طرح جامع واحدهای پژوهشی بر مبنای آمایش جغرافیایی و نظام موضوعات
- اجرای مصوبات هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه در خصوص فعالیت های واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی و صدور مجوز های لازم در خصوص تأمین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز طرحها و پروژهها ی واحدهای پژوهشی
- تهیه و اعلام اولویتهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه بر اساس نیازها و امکانات موجود در واحدهای پژوهشی
- نظارت و پیگیری بر امور مربوط به واحدهای پژوهشی دانشگاه
- همکاری و نظارت در تدوین عملکرد مالی و برآورد اعتبار سالیانه واحدهای پژوهشی
- به روز رسانی و تدوین آئین نامه ها و بخش نامه های مورد نیاز واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی به منظور جلب همکاری واستفاده از متخصصین متعهد وعلاقمند ایرانی وخارجی وجذب فارغ التحصیلان ایرانی واجد شرایط برای فعالیت در واحدهای پژوهشی مطابق دستور العمل های تدوین شده.
- برنامه ریزی برای ارتباط فعال و سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل وخارج از کشور از طریق برگزاری گردهمایی ها مبادله محقق و با اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک جهت دستیابی هر چه بیشتر به علوم و تکنولوژی جدید در زمینه های مرتبط با اهداف و سیاست های واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی برای ابلاغ ســیاستها ، خط مشــی ها ، برنامه هــا ، آئین نامــه ها ، ضــوابط و دستور العملــها ی مصوب به واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی و هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاه ها، کارگاه ها و همایش های پژوهشی برای معرفی دستاوردها ، یافته ها و نتایج طرحهای پژوهشی به منظور انتقال دستاوردهای پژوهشی به دانش پژوهان ، برنامه ریزان و مدیران و کارشناسان کشور
- بررسی و ارزیابی مطالب و دستاورد های تحقیقاتی واحدهای پژوهشی و ارائه برای عرضه و معرفی آنها
- برنامه ریزی برای شرکت و عضویت در مجامع علمی و پژوهشی بین المللی مرتبط با فعالیت های واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی برای تاییدصلاحیت علمی اعضاء هیات علمی پژوهشی معرفی شده به عنوان رئیس واحد پزوهشی و صدور احکام مربوطه
- برنامه ریزی و صدور مجوز برگزاری دوره های آموزشی وپژوهشی وسمینارهای علمی منطبق بر فعالیت ها ی واحدهای پژوهشی
- همکاری وهماهنگی با واحدهای دانشگاه در جهت تنظیم برنامه های واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی برای تشویق و ترغیب دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای فعالیت در واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی برای ساماندهی ساختار شبکه ارتباطی و سلسله مراتبی واحدهای پژوهشی
- بررسی درخواست های مربوط به مسافرت های خارج از کشور برای شرکت در همایش های بین المللی مدیران واحدهای پژوهشی
- حضور مستمر در جلسات شورای مرکزی واحدهای پژوهشی، کنسرسیوم و قطب های علمی پژوهشی , و انتقال اطلاعات، مصوبات، پیشنهادات به ادارات زیر مجموعه
- برنامه ریزی و هماهنگی بازدید اساتید از واحدهای واحدهای پژوهشی بر حسب نیاز
- برنامه ریزی ، پشتیبانی و استفاده بهینه از توان استعدادهای درخشان و نخبگان برای بهبود کیفیت تحقیقات واحدهای پژوهشی
- پیگیری درخواست های اداری واحدهای پژوهشی
- سنجش میزان موفقیت واحدهای پژوهشی در تحقق اهداف تعیین شده تاسیس آنها؛
- فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتقای رتبه پژوهشی واحدهای پژوهشی در نظامهای رتبه بندی بینالمللی.
- ارزیابی عملکرد سنجش واندازهگیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
- برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
- اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
- تشکیل کمیته مراکز تحقیقاتی و دعوت از مسئولین( رییس واحد ، معاون پژوهشی ، مسئول راه اندازی ) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهشی جهت شرکت در کمیته و دفاع از برنامه های خود
- بررسی اسناد و مدارک( برنامه کاری ، رزومه ، تاریخچه فعالیت مربوطه، و…) فرد معرفی شده برای تصدی پست ریاست واحدهای پژوهشی
- تشکیل کمیته های تخصصی بررسی طرح های پژوهشی
- بررسی و عقد قرارداد طرحهای برون دانشگاهی و انجام پروژههای صنعتی ، پژوهشی و خدماتی با صنعت و جامعه
- توسعه تعامل دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
- صدور مجوز انجام صلاحیت پژوهشی برای گروه های مختلف آموزشی واحد های متقاضی
- برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی طرحهای برون دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی
- برنامه ریزی برای افزایش امتیاز طرح برون دانشگاهی در ترفیع سالیانه و اعطای پایه تشویقی
- برنامه ریزی در خصوص برگزاری و شرکت درنمایشگاه های داخلی و خارجی و نمایشگاه های ابداعات و اختراعات؛
- برنامه ریزی در خصوص برگزاری و شرکت درجشنواره های علمی پژوهشی داخلی و خارجی
- برنامه ریزی در خصوص برگزاری و شرکت درالمپیادهای علمی پژوهشی داخلی و خارجی
- شرکت در کمیته های سیاستگذاری، علمی، اجرایی و داوران همایشهای علمی معتبر داخلی و خارجی در سطح ملی و بین المللی جهت ایجاد تعامل با آنها ؛
- برنامه ریزی و برگزاری جشنواره های سالانه برگزیدگان کشوری که توسط وزارت علوم و تحقیقات انجام
می شود و همچنین برگزاری مراسم و اهدای جوایز به برگزیدگان علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی؛ - برگزاری گردهمایی های سالانه معاونان پژوهش و فناوری به منظور تبین و معرفی سیاست های کلان حوزه پژ.وهش و فناوری؛
- برگزاری گردهمایی سالانه مدیران مراکر تحقیقاتی به منظور تبین و معرفی سیاست های کلان حوزه پژ.وهش و فناوری؛
- برنامه ریزی در خصوص نحوه برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری به منظور انسجام بین واحدهای دانشگاهی با تشکیل شورای عالی راهبردی هفته پژوهش و فناوری ؛
- شناسایی بهترین دستاوردهای مخترعان و نوآوران دانشگاه همچنین فعالیت های علمی- پژوهشی اساتید برای معرفی به سازمان ها و نهادهای دولتی و شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های علمی و پژوهشی ؛برنامه ریزی در خصوص برگزاری نمایشگاه های فن بازار و دستاوردهای پژوهشی با رویکرد تجاری سازی محصولات و کسب درآمد از محصولات برتر ارائه شده ؛
- برنامه ریزی ، ایجاد و راه اندازی سامانه الکترونیکی مربوط به اداره به منظور انجام تمام فعالیت ها از طریق سیستم مکانیزه و مدیریت بهینه زمان ؛
- نظارت و ارزیابی برگزاری نمایشگاه ، جشنواره ها و فعالیتهای مرتبط در واحدهای دانشگاهی از طریق بازدید های دوره ای؛
- برگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
- برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
- برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
- برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
- برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
- برنامه ریزی برای تشکیل شورای راهبردی و کمیته های مربوطه در جهت تهیه و تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه های مورد نیاز ( امور انتخاب ،ارزیابی ،اداری و برگزاری ) د رخلال برگزاری همایشها ،المپیادها و جشنواره ها که به صورت مرتب و سالیانه توسط پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه برگزار می گردد ازجمله جشنواره پژوهشی دانشگاه ،مراسم هفته پژوهش و فناوری ، انتخاب و معرفی پژوهشگران برتر و جشنواره فرهیختگان .
- بررسی و کارشناسی درخواستهای واحد های دانشگاهی جهت اخذ مجوزهای لازم بمنظور برگزاری نمایشگاه ها ،المپیادها ،جشنواره ها و همایشهای علمی پژوهشی و فناوری .
- برنامه ریزی و اخذ مجوزهای لازم با تشکیل شورای ساماندهی به جشنواره ها و نمایشگاه ها و کمیته های تخصصی مربوطه همراه با تدوین آئین نامه ها .
- برنامه ریزی و ایجاد بستر مناسب برای حضور مخترعان ؛مبتکران و نوآوران دانشگاه آزاد در نمایشگاه های بین المللی
- برگزاری گردهمای سالیانه معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ؛مراسم های هفته پژوهش در سطح دانشگاه
- و جشنوار ه های پژوهشی ،مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ها ، همایشها و نمایشگاه های بین المللی
- تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی و تعیین شاخص های ارزیابی توسعه کمی و کیفی در حوزه واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی و تدوین روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق اهداف دانشگاه در واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی و سیاست گذاری برای توانمندسازی منابع انسانی در واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی و نظارت بر امور تفاهم نامه ها و قراردادها در حوزه واحدهای پژوهشی در مقیاس ملی و بین المللی؛
- ارجاع کار به اداره ها، نظارت بر امور محوله و تنظیم روابط بین اداره های مدیریت مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
- راهبری و نظارت بر ادارات زیر مجموعه مدیریت و ارائه راهکار جهت ارتقا و بهبود عملکرد آنها
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مدیر کل
۱– ۲ – کارشناس مسئول مطالعات و برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
- تقویت ارتباط واحدهای پژوهشی با صنعت و جامعه و همکاری علمی با مراکز پژوهشی و آموزشی سایر کشورها و سازمان های بین المللی با رعایت قوانین و مقررات بالادستی؛
- هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت اولویت های پژوهشی و فناوری کشور؛
- بالا بردن کیفیت انجام تحقیقات و مدیریت بهینه دانش و یافتههای پژوهشی؛
- انجام طرحهای پژوهشی کلان و میان رشتهای جهت رفع نیازهای کشور؛
- ساماندهی واحدهای پژوهشی در زمینههای تخصصی و مأموریتگرا
- بسترسازی مناسب جهت تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و کسب درآمدهای غیرشهریه ایی از طریق ارتباط موثر با مراکز رشد و معرفی نمونه های اولیه تولید شده برای استقرار در آن مراکز.
- برگزاری دوره های آموزشی همایش، کارگاه ها و نشست های تخصصی
- راهبری و مدیریت تولید دانش فنی و ثبت اختراع تا مرحله تجاری سازی در واحدهای پژوهشی
- ایجاد بستر های مناسب جهت انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد همکاری با سازمان ها و دستگاه های متقاضی خدمات واحدهای پژوهشی
- رگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
- برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
- برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
- برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
- برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
- ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای واحدهای پژوهشی
- ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای کنسرسیوم واحدهای پژوهشی
- ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای قطب های علمی پژوهشی
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۱– ۳ -کارشناس مطالعات مراکز تحقیقاتی
- بازآرایی و باز مهندسی واحدهای پژوهشی بر اساس طرح آمایش صنایع
- هدایت ، پشتیبانی ، نظارت بر راه اندازی و عملکرد واحدهای پژوهشی.
- تدوین برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای واحدهای پژوهشی در راستای نظارت بر عملکرد و تقویت فعالیت های واحدها پژوهشی
- تدوین طرح جامع واحدهای پژوهشی بر مبنای آمایش جغرافیایی و نظام موضوعات
- اجرای مصوبات هیات امنا و هیات رئیسه دانشگاه در خصوص فعالیت های واحدهای پژوهشی
- ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای واحدهای پژوهشی
- ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای کنسرسیوم واحدهای پژوهشی
- ابلاغ صورت جلسات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای قطب های علمی پژوهشی
- برنامه ریزی و صدور مجوز های لازم در خصوص تأمین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز طرحها و پروژهها ی واحدهای پژوهشی
- تهیه و اعلام اولویتهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه بر اساس نیازها و امکانات موجود در واحدهای پژوهشی
- نظارت و پیگیری بر امور مربوط به واحدهای پژوهشی دانشگاه
- برگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
- برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
- برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
- برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
- برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۱ – ۴ – کارشناس برنامه ریزی مراکز تحقیقاتی
- برنامه ریزی برای هم افزایی و پرهیز از موازی کاری در مراکز تحقیقاتی
- برنامه ریزی برای تشکیل کمیته های تخصصی برای صدور مجوز فعالیت مراکز تحقیقاتی
- همکاری وهماهنگی با واحدهای دانشگاه در جهت تنظیم برنامه های واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی برای تشویق و ترغیب دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای فعالیت در واحدهای پژوهشی
- برنامه ریزی برای ساماندهی ساختار شبکه ارتباطی و سلسله مراتبی واحدهای پژوهشی
- بررسی درخواست های مربوط به مسافرت های خارج از کشور برای شرکت در همایش های بین المللی مدیران واحدهای پژوهشی
- برگزاری جشنواره فرهیختگان به منظور تقدیر از برگزیدگان بخش های مختلف حوزه های پژوهش و فناوری دانشگاه
- برگزاری جشنواره بین المللی نشان ویژه امام خمینی(ره)
- برگزاری المپیاد بین المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران .
- برگزاری جشنواره فناوری های نانو دانشگاه
- برگزاری سمینارها ،کنگره های بین المللی ،ملی منتخب
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۲ – اداره تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی
۲– ۱ – رئیس اداره تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی
- بررسی درخواست های تاسیس واحدهای پژوهشی(برنامه راهبردی، طرح توجیهی، برنامه کسب و کار ، رزومه اعضای هیات علمی، تاریخچه فعالیت واحد در زمینه درخواستی، و….)
- مکاتبه با هیات امنای استانی در خصوص طرح تاسیس واحد پژوهشی مورد درخواست در اولین کمیسیون دائمی هیات امنای استانی و انعکاس (تایید و یا رد ) آن به سازمان مرکزی
- بازدید میدانی از پتانسیل و امکانات(زیرساخت ها، امکانات فیزیکی ، آزمایشگاهی ، کارگاهی، میزان مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت واحدهای پژوهشی و…..) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهش
- تشکیل کمیته مراکز تحقیقاتی و دعوت از مسئولین( رییس واحد ، معاون پژوهشی ، مسئول راه اندازی ) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهشی جهت شرکت در کمیته و دفاع از برنامه های خود
- بررسی اسناد و مدارک( برنامه کاری ، رزومه ، تاریخچه فعالیت مربوطه، و…) فرد معرفی شده برای تصدی پست ریاست واحدهای پژوهشی
- صدور مجوز تاسیس واحدهای پژوهشی
- صدور حکم روسای واحدهای پژوهشی
- تمدید مجوز اعتبار واحدهای پژوهشی (پس از اخذ ارزشیابی های انجام شده از ادارات مربوطه)
- تمدید احکام روسای واحدهای پژوهشی
- تحقیق میدانی از پتانسیل استانها و شهرستانهای دارای واحدهای دانشگاهی برای آمایش سرزمینی و برنامه ریزی دقیق تاسیس واحدهای پژوهشی مناسب با منطقه مربوطه
- برگزاری گردهمایی های روسای واحدهای پژوهشی برای هم افزایی و رفع مشکلات مربوطه
- تدوین بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط؛
- نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
- پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۲ – ۲ -کارشناس مسئول تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی
- بررسی درخواست های تاسیس واحدهای پژوهشی(برنامه راهبردی، طرح توجیهی، برنامه کسب و کار ، رزومه اعضای هیات علمی، تاریخچه فعالیت واحد در زمینه درخواستی، و….)
- مکاتبه با هیات امنای استانی در خصوص طرح تاسیس واحد پژوهشی مورد درخواست در اولین کمیسیون دائمی هیات امنای استانی و انعکاس (تایید و یا رد ) آن به سازمان مرکزی
- بازدید میدانی از پتانسیل و امکانات(زیرساخت ها، امکانات فیزیکی ، آزمایشگاهی ، کارگاهی، میزان مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت واحدهای پژوهشی و…..) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهش
- تشکیل کمیته مراکز تحقیقاتی و دعوت از مسئولین( رییس واحد ، معاون پژوهشی ، مسئول راه اندازی ) واحد دانشگاهی درخواست کننده تاسیس واحدهای پژوهشی جهت شرکت در کمیته و دفاع از برنامه های خود
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۲ – ۳ -کارشناس تحقیق، توسعه و صدور مجوز تاسیس مراکز تحقیقاتی
- بررسی اسناد و مدارک( برنامه کاری ، رزومه ، تاریخچه فعالیت مربوطه، و…) فرد معرفی شده برای تصدی پست ریاست واحدهای پژوهشی
- صدور مجوز تاسیس واحدهای پژوهشی
- صدور حکم روسای واحدهای پژوهشی
- تمدید مجوز اعتبار واحدهای پژوهشی (پس از اخذ ارزشیابی های انجام شده از ادارات مربوطه)
- تمدید احکام روسای واحدهای پژوهشی
- تحقیق میدانی از پتانسیل استانها و شهرستانهای دارای واحدهای دانشگاهی برای آمایش سرزمینی و برنامه ریزی دقیق تاسیس واحدهای پژوهشی مناسب با منطقه مربوطه
- برگزاری گردهمایی های روسای واحدهای پژوهشی برای هم افزایی و رفع مشکلات مربوطه
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۳ – اداره ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی
۳ – ۱ – رئیس اداره ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی
- ارزیابی نظام سازمانی، برنامه و کارآمدی واحدهای پژوهشی؛
- ایجاد امکان رتبهبندی واحدهای پژوهشی بر مبنای برونداد آنها؛
- ارائه راهکار برای بهبود عملکرد واحدهای پژوهشی با توجه به نتایج ارزیابی؛
- اخذ تصمیم مراجع ذیربط برای ادامه ، توقف یا حمایت از فعالیت واحدهای پژوهشی بر مبنای نتایج ارزیابی؛
- معرفی الگوهای بهتر و آگاهی دادن به واحدهای پژوهشی در مورد میزان فاصله آنها از الگوهای مناسب و نیز اطلاع رسانی در مورد موقعیت آنها نسبت به یکدیگر؛
- سنجش میزان موفقیت واحدهای پژوهشی در تحقق اهداف تعیین شده تاسیس آنها؛
- فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتقای رتبه پژوهشی واحدهای پژوهشی در نظامهای رتبه بندی بینالمللی.
- ارزیابی عملکرد سنجش واندازهگیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
- برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
- اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
- بررسی فعالیت های دوره ای واحدهای پژوهشی و صدور مجوز ادامه فعالیت یا لغو مجوز آنها
- بررسی گزارشات پیشرفت کار، کنترل و نظارت بر رعایت چارچوب های اعلام شده و ارسال بموقع آنها
- تدوین بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط؛
- نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
- پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۳ – ۲ – کارشناس مسئول ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی
- سنجش میزان موفقیت واحدهای پژوهشی در تحقق اهداف تعیین شده تاسیس آنها؛
- فراهم نمودن بستر مناسب برای ارتقای رتبه پژوهشی واحدهای پژوهشی در نظامهای رتبه بندی بینالمللی.
- ارزیابی عملکرد سنجش واندازهگیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
- برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
- اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
- پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۳ – ۳ – کارشناس ارزشیابی و رتبه بندی مراکز تحقیقاتی
- ارزیابی عملکرد سنجش واندازهگیری فعالیت های واحدهای پژوهشی
- برگزاری دوره های آموزشی تخصصی توانمند سازی روسای واحدهای پژوهشی
- اررزیابی میدانی واحدهای پژوهشی یه منظور رتبه بندی آنها.
- بررسی فعالیت های دوره ای واحدهای پژوهشی و صدور مجوز ادامه فعالیت یا لغو مجوز آنها
- بررسی گزارشات پیشرفت کار، کنترل و نظارت بر رعایت چارچوب های اعلام شده و ارسال بموقع آنها
- نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
- پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
۴ – اداره ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی
۴ – ۱ – رئیس اداره ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی
- ارتباط با مراکز مختلف اعم از دانشگاهها، مراکزپژوهشی، دستگاههای اجرایی، سازمان های غیر دولتی، انجمن های علمی و اتحادیه های صنفی برای گرفتن نیازهای پژوهشی آنان،
- رایزنی با رایزنی با وزارتخانه ها ، سازمانها و موسسات و برگزاری جلسات و نشست های مشترک با سازمانها، نهادها، صنایع و … در راستای ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت و زمینه سازی برای اخذ طرح های برون دانشگاهی
- بررسی و عقد قرارداد طرحهای برون دانشگاهی و انجام پروژههای صنعتی ، پژوهشی و خدماتی با صنعت و جامعه
- توسعه تعامل دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
- صدور مجوز انجام صلاحیت پژوهشی برای گروه های مختلف آموزشی واحد های متقاضی
- برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی طرحهای برون دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی
- افزایش امتیاز طرح برون دانشگاهی در ترفیع سالیانه و اعطای پایه تشویقی
- تشکیل تیم های پروژه یاب و حمایت مالی از تیم های پروژه یاب
- شناسایی فرصت های محلی توسط استان ها و واحدهای دانشگاهی
- راه اندازی تور صنعت
- اصلاح قوانین مربوط به طرح های برون دانشگاهی مرتبط با معاونت توسعه مدیریت و منابع
- اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های بروندانشگاهی
- راه اندازی سیستم اطلاعرسانی قوی به صنایع در خصوص طرح های کاربردی دانشگاه
- ایجاد شبکه های همکاری متقابل با صنعت، دولت و جامعه
- اختصاص درصدی از حق بالاسری دانشگاه به آموزش اعضای هیات علمی
- اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های بروندانشگاهی و انعقاد تفاهم نامه همکاری دو چندجانبه
- تکمیل و بروز رسانی سامانه iau.ir
- تشکیل کمیته های تخصصی بررسی طرح های پژوهشی
- ثبت و کنترل اطلاعات مربوط به وضعیت اجرای طرح ها در بانک اطلاعاتی مربوط
- رسیدگی به پرونده های راکد در سازمان مرکزی و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد
- صدور مجوز استفاده از آئین نامه اعطای اختیارات به مناطق و واحدها و اعلام آن به دفتر فناوری به منظور صدور کد و رمز عبور برای استفاده از سایت های طرح های پژوهشی http://Proposal.iau.ir
- تهیه و تنظیم آمار و ارائه گزارش تصویب و اجرای طرح های پژوهشی
- بررسی و نظارت برای اجرای درست طرح های پژوهشی
- تدوین بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط؛
- نظارت بر حسن اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های صادره؛
- پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق
۴ – ۲ – کارشناس مسئول ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی
- توسعه تعامل دانشگاه با جامعه، صنعت و دولت
- صدور مجوز انجام صلاحیت پژوهشی برای گروه های مختلف آموزشی واحد های متقاضی
- برنامه ریزی برای توسعه کمی و کیفی طرحهای برون دانشگاهی در واحدهای دانشگاهی
- افزایش امتیاز طرح برون دانشگاهی در ترفیع سالیانه و اعطای پایه تشویقی
- تشکیل تیم های پروژه یاب و حمایت مالی از تیم های پروژه یاب
- شناسایی فرصت های محلی توسط استان ها و واحدهای دانشگاهی
- راه اندازی تور صنعت؛
- اصلاح قوانین مربوط به طرح های برون دانشگاهی مرتبط با معاونت توسعه مدیریت و منابع
- اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های بروندانشگاهی
- راه اندازی سیستم اطلاعرسانی قوی به صنایع در خصوص طرح های کاربردی دانشگاه؛
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره؛
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها؛
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق؛
- پاسخ به مکاتبات روزمره و انجام امور مرتبط؛
۴ – ۳ – کارشناس ارزیابی طرح های پژوهشی برون دانشگاهی
- اختصاص درصدی از حق بالاسری دانشگاه به آموزش اعضای هیات علمی؛
- اهتمام ویژه رئیسان واحدها به اخذ طرح های بروندانشگاهی و انعقاد تفاهم نامه همکاری دو چندجانبه؛
- تکمیل و بروز رسانی سامانه iau.ir
- تشکیل کمیته های تخصصی بررسی طرح های پژوهشی؛
- ثبت و کنترل اطلاعات مربوط به وضعیت اجرای طرح ها در بانک اطلاعاتی مربوط؛
- رسیدگی به پرونده های راکد در سازمان مرکزی و کلیه واحدهای دانشگاه آزاد؛
- هماهنگی و برگزاری جلسات مدیریت و اداره
- مستندسازی و نگهداری بایگانی ها؛
- انجام مکاتبات اداری مرتبط؛
- پاسخگویی به تلفن ها و ارباب رجوعان در امور مربوط
- تهیه بانک های اطلاعاتی و پیگیری امور مربوط ؛
- انجام کلیه امور ارجاع شده از سوی مافوق.